Svar: Søvnproblemer for lille dreng på 6 mdr.
18. april 2012
Alder:
6 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller at du har ammet indtil for 14 dage siden og at amningen ikke har fungeret så godt, din dreng havde svært ved at vente på mælken og du har suppleret med flaske. Det er naturligvis rigtig fint at du nu er overgået helt til flaske, jeg har dog lidt på fornemmelsen at den spiserytme I tidligere har haft, måske stadig følger din dreng lidt... Det lyder for mig som om at han måske har haft tendens til at "slatspise og slatsove" lidt - de to ting hænger ofte sammen og jeg tænker at du er nødt til at give det lidt tid og have lidt tålmodighed.
Derudover tænker jeg at du skal prøve at putte ham en lille smule senere end du gør lige nu og at det er vigtigt at du arbejder meget på at aktivere ham i de vågne perioder, så han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Det er vigtigt at han på den måde er rigtig træt og parat til at sove, når han puttes og derfor også kan sove et lidt længere søvnstræk.
Jeg tænker også at hans indtag af skemad skal sættes lidt op, ikke i mængde men snarere ved at tilbyde flere små måltider og mælk af flaske, skal han også stadig have. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13. Prøv at sætte ham i barnevognen og tril en tur, hvor han starter med at sidde op og kikke på verden, mærker vinden i ansigtet osv. og læg ham ikke ned, før han er helt parat til at sove. Læg mærke til tiden, måske sover han først kl 13.30 ..
Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til powernap indtil videre - se længere nede
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Det gør ikke noget, hvis jeres dreng sover en kort formiddagslur på f.eks. 45 minutter, men det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at han sover en lang middagslur. Måden at få ham til dette på vil både være at flytte lidt på hans puttetidspunkter, aktivere ham ekstra i de vågne perioder og øge hans indtag af skemad samtidig med at mængden af mælk bibeholdes.
Derudover ved at du sætter ham op i barnevognen og lader ham blive mentalt stimuleret og trillet, når han skal sove. Og så kan du med fordel også prøve at lægge dig med ham i dobbeltsengen, når han skal sove middagslur. Din tætte fysiske kontakt kan være med til at gøre at han kan sove bedre og længere og det er værd at arbejde på.
Især fordi han naturligt stille og roligt vil kunne begynde at springe sin 3. lur om eftermiddagen helt over, hvis han kan sove en længere middagslur og det kan være vigtigt i forhold til at få ændret på hans opvågning om natten. Når han sover om eftermiddagen kl 16, så vil han godt kunne vågne om natten kl 04 og have svært ved at sove igen.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt at arbejde videre med, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske