Svar: For lidt mælk - 1 mdr.
18. april 2012
Alder:
1 mdr.
Kære mor til 4
Tak for dit brev, og alle spørgsmål er velkommen :)
Du kan aldrig "tømme" et bryst, så der vil altid være noget at hente, når barnet dier, men det vil være sådan at hvor mælken flyder let i starten, så skal din dreng arbejde lidt ekstra for at få den ud sidst i måltidet. Og nogle gange, når han slipper, tager fat, slipper, bliver irriteret, skubber til brystet, tager fat igen osv. så handler det sandsynligvis om at han forsøger at få mælken til at løbe lidt hurtigere, prøver at få nedløbsrefleksen sat igang igen.
Uden sammenligning i øvrigt, så bokser små hundhvalpe og lignende også ofte med poterne, når de dier, fordi det er med til at få mælken til at løbe ... :)
Han vil også godt kunne have et suttebehov, der er større end det behov der stilles ved brystet. Det vil sige at han efter at have spist godt hos dig, stadig godt kan have brug for at sutte - ikke for at få yderligere mælk, men fordi det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og hjælper maden igennem systemet.
Du kan prøve at gøre det, at du starter med at amme fra et bryst i den almindelige stilling, hvor han ligger i din favn. Og når han så bliver lidt irriteret og virker utålmodig og slipper brystet, så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestilling, altså hvor han ligger med hovedet ved dit bryst og med kroppen ud under din arm. Det kan stimulere brystet på en anden måde og kan hjælpe ham til bedre at få tømt de mælkekirtler der sidder på ydersiden af brystet.
Og så kan du efterfølgende, når du er sikker på at han har fået mælk nok, men måske stadig virker til at ville sutte, prøve at give ham en sut. Her vil han så sandsynligvis sutte et par minutter og falde til ro, sandsynligvis falde i søvn.
Det er en rigtig flot vægtøgning han har, og rigtig dejligt at amningen går så fint. Det lyder ikke som om at du har for lidt mælk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske