Svar: Vil ikke sove - 4 mdr.
17. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære udmattede og trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din søn lige nu og det påvirker naturligt hans søvn. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer.
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca.20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen ..
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Det vil være en rigtig god idé at du nu arbejder på at han skal sove tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Du fortæller at du er begyndt med lidt skemad og en plan for dagen kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt med en lille ekstra amning, når dagen begynder og I står op.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes et par skefulde grød, max 1/2 dl. og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, du må her gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng og lade ham falde i søvn og sove der, det kan også give dig selv lidt hvile midt på dagen. Du må også meget gerne amme ham og så putte ham i barnevognen og trille ham en lang tur, for på den måde at holde ham sovende i lidt længere tid :)
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort lur på måske 30 minutter
(Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, max 1/2 dl. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt, og vand af kop.)
Ammes efter behov i løbet af aftenen, dier ofte hyppigt om aftenen, fordi han på den måde fylder sig ekstra op til natten.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere, hvis hans 3. lur ligger sent om eftermiddagen, først på aftenen, så vil han måske først være parat til at blive puttet kl 21-22 og det er helt okay i denne alder :)
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Vil ofte stadig have brug for mælk midt nat i denne alder
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer i øjeblikket og at planen for dagen hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske