Svar: Hvordan får vi taget flasken fra ham aften og nat?
17. april 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Det er helt rigtigt som du har læst, at jeg har anbefalet andre, at det er en god idé at skrue ned for mængden i flasken, så jeres dreng får mindre og mindre og på den måde vænner sig til at drikke mindre om natten. Samtidig med at du gør dette, skal du naturligvis forsøge at tilbyde ham mere og mere vand i løbet af dagen så hans behov for væske stilles mere og mere i dagtimerne og ikke om natten.
Hvor hurtigt man kan skrue ned er individuelt, for nogle går det fint at skrue ned dag for dag, for andre er man nødt til at gøre det over flere dage og f.eks. skrue ned hver 2-3 dag, så udtrapningen tager et par uger eller tre :)
Det vil ofte være lettest at skære flasken om natten væk først og lade flasken inden putning trappe ned derefter og så stille og roligt indføre et nyt ritual, hvor han så får lidt mælk af kop inden han skal sove. I stedet for flasken og sammen med nye rutiner. Men nogle gange sker det at familier skønner at det er lettere at fjerne aftensflasken først og natflasken til sidst og det er naturligvis også i orden. Man kan godt tale for at gøre det i denne række følge, fordi de nye putterutiner uden flaske også kan påvirke til at jeres dreng vil behøve flasken i samme grad om natten :)
Måske begynder din dreng at kende ordet "slut". Måske gestikulerer du med dine hænder for at signalere slut - når mælkekartonen er tom, når tallerkenen er tømt for mad osv. Måske bruger du allerede det at smide i skraldespanden som en måde at vise at noget er slut, noget skal ud, kasseres. Hvis ikke du allerede gør det, så er det en god idé at gøre dette nu :)
Denne rutine må du så gerne overføre på flasken, tage ham med i processen og vise ham at flaskesutterne smides ud, fortælle at det er slut, når han beder om flasken og så tilbyde et alternativ. På et tidspunkt er sutterne alligevel mørnede og der skal købes nye og det skal du så lade være med :) Og når han peger efter flasken, så vis ham den uden flaskesut, så han kan se at den ikke virker og derfor forstår at det er slut. Slå ud med armene, gestikuler og sig "slut" og tilbyd så et alternativ som en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :)
Det er en god idé at introducere en puttebamse nu, som han kan bruge som substitut og putte sig med.
Så en plan kunne se således ud:
1: Start med at skrue mængden af mælk lidt ned, så han får mindre og mindre.
2: Giv ham et nyt ritual, med godnathistorie og samtidig mælk i flaske og puttebamse.
3: Bibeholde ritualet, med puttebamse og godnathistorie, men erstat flasken med mælk af kop.
4: Bibehold ritualet med puttebamse, godnathistorie, men erstat flasken med vand af kop.
Når og hvis han vågner om natten kan han i starten få flasken med mælk, hvilket skrues mere og mere ned og tilsidst kan han få lidt vand af en kop, hvis han vågner og er tørstig - og ellers skal han lære at sove videre med jeres nærhed, beroligende ord, kærtegn og uden at få en masse at drikke :)
Om I skal gå frem og tilbage eller om I en periode skal vælge at sove sammen med ham afhænger helt af, hvordan han reagerer. Hvis han tydeligt viser behov for jer, for jeres nærhed og tryghed, så skal I naturligvis give ham dette. Hvis det er nærheden med jer, der gør at han kan lære at sove uden at behøve flaske, så er det fint at prioritere :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske