Svar: Antallet af flasker - og manglen på lyst til mad
16. april 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
De fleste børn vil ikke i 8 måneders alderen kunne indtage deres behov for mælk via en kop. De kan ikke drikke nok, til at få dækket deres væskebehov og derfor er det rigtig fint, at I har valgt at give flaske på det tidspunkt. Men jeres datter er blevet så glad for flasken, at mælkeindtaget nu fylder for meget og det er rigtig vigtigt at I får skruet hendes indtag ned.
Hun bør kun få 400ml mme dagligt og det bør egentlig være mme og ikke vælling. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og hun bør få rigtig grød og ikke vælling. Da hun nu skal ned på 2 flaskere i døgnet, vil det dog være okay at hun stadig får vælling, de to flaske kan ligge aften kl 20 og igen kl 01, hvor hun naturligt får flaske nu, men de øvrige flasker bør hun ikke få.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at spise selv, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden at få mælk
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere og suppleres med mad i stykker, det kan være kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Må også gerne få grøntsagsmos eller varm middagsmad, som I hjælper hende med at spise, så I er sikre på at hun får mad i maven. Vand af kop.
Tilbydes en kop lun sødmælk (i stedet for flaske, ca, 50 ml) og får også en banan at sove på og puttes til middagslur kl 12.30-13
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefileter osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød kl ca 19.30
Flaske og puttes til natten kl 20
Først på natten 01: Flaske som nu og sover uden yderligere mad til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med morgengrød.
Børn der drikker store mængder mælk kaldes for "mælkedrankere". Og hvis et barn i din datters alder drikker mere end mellem 500-750ml mælk i døgnet og det påvirker barnets indtag af mere ernæringsrigtig mad, så er det problematisk, fordi barnet kommer til at mangle nogle af de næringsstoffer, mineraler, fibre osv. som barnet netop har brug for at få via en sund og varieret kost.
Med den alder jeres datter har vil det være godt at hun får 400 ml mme i døgnet men ikke mere og når hun bliver 1 år, vil det være godt at trappe ud af flasken kl 01, så hun lærer helt at undvære denne og stille og roligt også komme væk fra flasken før hun skal sove.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske