Brev:
Antallet af flasker - og manglen på lyst til mad
16. april 2012
Alder:
11 mdr.
Antallet af flasker - og manglen på lyst til mad
Kære Helen
Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål...
Vores datter har fra starten sovet meget dårligt - og i en meget lang periode, vågnede hun hver halvanden til anden time for at få bryst. Vores sundhedsplejerske anbefalede derfor et fuldt ammestop - uden at erstatte brystet med flaske. Tanken var, at Eva kun skulle have væske fra kop. Hun var på det tidspunkt ca. 8 mdr. Hun er nu 11 mdr.
Ammestoppet gik fint, men efter at have forsøgt det foreslåede alternativ i en periode uden at søvnen blev bedre, faldt vi alligevel i og begyndte at give hende flaske - simpelthen fordi, vi havde en klar oplevelse af, at hun ikke fik væske nok af kop.
Problemet er så, at hun efterhånden er blevet alt for glad for flasken - som primært bliver fyldt med vælling af forskellig art. I starten spiste hun egentlig meget pænt ved siden af, og fik kun flaske om natten. Søvnen blev dog fortsat ikke bedre. Ofte sov hun maksimalt 2-3 timers sammenhængende søvn. Og ofte en meget urolig søvn, hvor vi måtte ind til hende for at putte igen. Vi gik derfor over til at tilbyde hende flasker i dagens løb i håbet om, at hun så ville lære at spise sig mæt om dagen, og dermed ikke ville eftersprøge flasken om natten.
Det er da også blevet meget bedre. Som det er nu, bliver hun puttet ca. kl. 20, vågner sædvanligvis ca. kl. 1 og igen kl. 4 for at få flaske. Derefter sover hun til ca. 7.30. Det fungerer sådan set ok for os. Hun sover hurtigt videre, hvilket vi så også kan.
Problemet er dog, at hun får så meget vælling, at hun reelt set ikke har plads til rigtig mad i dagens løb.
I dag har hun f.eks. fået 2 flasker af 250 ml. i dagens løb, så fik hun halvanden flaske (altså ca. 375 ml.) da hun blev puttet - og vil helt sikkert efterspørge yderligere 2 flasker i nattens løb.
I går var den helt galt. Da hun fik 3 fulde flasker fra hun blev puttet til vi kom i seng kl. 23. De 2 fik hun da hun blev lagt og så endnu en omkring kl. 22.
Det betyder selvfølgelig, at hun ikke spiser ret meget. Hun er dog nysgerrig over for maden og smager gerne på alt. Der ryger også lidt ned, men ikke meget. Hun får lov til at lege med maden og undersøge den, hvilket hun syntes er et klart hit. Og egentlig er vores oplevelse, at jo mere krydret maden er, des mere spændende syntes hun den er. Vi tilbyder hende alle de ting, du anbefaler, og gerne på faste tidspunkter.
Eva er en meget glad pige, der udforsker alt - præcis som hun skal. Hun trives rigtigt fint og bliver aktiveret en hel del i dagens løb, så hun gerne skulle være rigtig mæt af oplevelser sidst på dagen.
Vi tænker dog, at det med søvnen først bliver rigtig godt, når "flaskebaren" er lukket for natten, men det er vores opfattelse, at hun kun vil acceptere det, hvis hun heller ikke bliver tilbudt flaske i dagens løb. Vi er dog rigtig meget i tvivl om, hvorvidt vi - som med amningen - skal lave et snarligt fuldt flaskestop eller om vi blot skal lade tiden arbejde for os. Vi oplever, at hun er begyndt at spise mere og mere - omend det er i det meget små - så tænker, at hun naturligt på et tidspunkt vil efterspørge rigtig mad og pludselig skubbe flasken fra sig.
Som sagt er vi meget i tvivl. Derfor; hvad er din anbefaling?
Det skal nævnes, at hun starter i institution om en måneds tid.
På forhånd tak for svar.
Venligst
Alice