Svar: Energisk, sover dårligt og får muligvis ikke nok søvn
16. april 2012
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev :)
Det I fortæller lyder helt normalt og det er meget almindeligt at børn giver "mor lidt mere kamp til stregen", som I skriver, end de gør overfor far. Det handler ofte om flere ting.
For det første er forholdet mellem mor og barn ofte et andet, end mellem barn og far. Simpelthen fordi det er mor der har haft barsel, mor der ammer og mor der generelt mest har båret rundt, trøstet osv. Det betyder ikke at mor og far ikke er lige gode, for det er I bestemt, men båndet mellem mor og barn er bare lidt anerledes og derfor har far måske netop i forbindelse med putning og aflevering lettere ved det.
For det andet, så sender mødre nogle gange lidt uklare signaler, for det er jo super hyggeligt at ligge og putte og vi reagerer tydeligt på den gråd og utilfredshed barnet giver, vi bliver lidt mere usikre. Og det mærker vores børn meget tydeligt og derfor skal de afprøve os lidt mere, for lige at finde ud af, hvor de helt præcist har os.
Og for det tredje, så er fædre i kraft af den dybere stemme, større fysik osv. nogle gange bedre til at udgyde ro og sende tydelige signaler "du skal sove nu" bliver ofte sagt og signaleret på en anden måde af en mand end af en kvinde, simpelthen fordi vi af køn er forskellige - og det betyder ikke at far siger det mere "hårdt" eller "kommanderende", det er slet ikke det, det handler mere om tonelejet.
Forskellighed er en styrke og i jeres tilfælde er far rigtig god til både at putte og til at aflevere og jeg synes derfor det er far, der så vidt muligt skal gøre disse ting i øjeblikket. Naturligvis skal mor også sige godnat og sige farvel, men hvis far er bedst og tingene kan ske uden gråd og uden at trække ud i timer, så er det far der skal på banen her.
Der kan dog være noget godt i at lære jeres dreng at han ikke længere skal falde i søvn i favn, men lærer at sove i sin seng ved siden af jer. Og det kunne være en mulighed at I arbejder på dette nu, fordi det både vil have betydning for at han sover bedre og mere sammenhængende om natten, men også fordi mor naturligt bedre vil kunne putte på samme måde som far - netop ved at sidde ved siden af ham imens han ligger ned, læse en bog, synge en sang, holde lidt i hånden osv.
Og så vil det også være en rigtig god idé at I forsøger at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt og puttetidspunkt. Ligesom det kan være nødvendigt at holde fast i at han ikke sover op til 4 timers middagslur - der må godt være udsving på 1/2 time, men I fortæller at han nogle gange kan sove 1 time og andre gange 4 timer og det vil naturligt have betydning for hans nattesøvn. Så jo mere ens rytme, jo bedre er det. Det vil dog som regel også være sådan, at hvis han kommer i seng til fast tid og op til fast tid, så vil han også sove en nogenlunde ens middagslur og behøver således ikke blive vækket af sin dagssøvn, det vil regulere sig af sig selv ...
Prøv når det er weekend at holde fast i nogenlunde samme rytme, som de også bruger i vuggestuen så dagene ligner hinanden. De fleste børn vil i 16 måneders alderen have brug for at sove ca. 13.5 time i døgnet, ofte fordelt sådan at barnet sover ca. 11 timer om natten og 2.5 time i løbet af dagen.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske