Brev:
Energisk, sover dårligt og får muligvis ikke nok søvn
16. april 2012
Alder:
16 mdr.
Energisk, sover dårligt og får muligvis ikke nok søvn
Kære Helen
Tusind tak for dine mange gode råd. Vi har nogle udfordringer med vores dreng på 16 måneder. Han er en rigtig drenge-dreng med fantastisk meget energi, som elsker at udforske alting. Og han er normalt en meget glad dreng, som smiler og griner meget, især når han er sammen med hans forældre.
Vores udfordringer handler dels om putning om aftenen og dels om aflevering i institutionen.
Vi overvejer om disse to på en eller anden måde hænger sammen og derfor skriver vi om begge udfordringer i dette brev. Det kan dog sagtens være at de er to vidt forskellige problemstillinger
Problemet er at mor har meget svært ved at putte ham om aftenen. Når det er far der putter, ligger han roligt i armene, mens han får 2 eller 3 vuggeviser, hvorefter han er faldet i søvn og kan lægges i sengen. Hele seancen tager sjældent mere end 10 minutter. Når mor putter nægter han at ligge i armene på mor og kæmper sig fri af alle kræfter, til mor ikke kan holde ham længere. Derfor er mor nødt til at ligge med ham i sengen og lade ham kravle sig selv træt og hvis hun forsøger at holde ham, skriger han. Det kan nemt tage over 1 time, selvom han er meget træt. Nogle gange har far overtaget putningen, hvis han er helt utrøstelig og så snart han kommer over i armene på far falder han helt til ro og falder hurtigt i søvn. Normalt er han ekstremt glad for mor. Når han for eksempel vågner om natten, kravler han meget ofte henover far, for at komme hen til mor og han elsker at putte sig ind til mor om natten. Men han vil ikke holdes fast i armene på mor, heller ikke om natten.
Uanset om det er mor eller far der putter vågner han ofte flere gange om natten og græder voldsomt. Dette kan tage fra 2 min. til 2 timer at trøste ham fra igen. Han kan også vågne midt om natten og vil til at lege og kaster sig rundt og snakker og kravler rundt og når man stopper ham i at kravle ud af sengen og begynder at tysse på ham og holder ham og vugger ham for at få ham til at sove igen bliver han hysterisk sur og kan brokke sig i op til flere timer over at han ikke får lov til at komme ud og lege nu.
Han sover i sin tremmeseng hvor den ene side er taget af ved siden af mor og far. Han bliver puttet i sine egen seng men i løbet af natten putter han sig ind til især mor. Selvom han ligger helt op ad mor og mor holder en hånd om ham er det som om han lige skal putte lidt tættere endnu, og så lægger han sin kind oppe på mors kind og så lægger han sig til at sove der.
Han bliver puttet ca. kl. 19:30 om aftenen og han sover til når han vågner, han bliver aldrig vækket om morgenen. Men normalt sover han til ved en seks-syv tiden. Opvågningstidspuntet kan dog variere noget og kan i nogen grad være afhængig af hvor meget aktivitet/gråd der har været i løbet af natten.
Han sover én middagslur om dagen der typisk varer et par timer men kan variere fra 1 – 4 timer.
Vuggestuen har på det seneste gjort os opmærksom på at han virker meget træt om formiddagen og han ofte virker til ikke at være udhvilet.
De putter ham dog aldrig før kl. 11:30 som er det tidspunkt han bliver puttet på stort set hver eneste dag.
Når mor afleverer i vuggestuen kommer der også større reaktioner end når far afleverer. Han startede i vuggestue da han var 10 mdr. Han var MEGET ked af det og indkøringen (som far stod for) tog 4 uger. Lige siden har afleveringer og afhentning være præget af gråd i større eller mindre grad. På det seneste er det dog som om reaktionerne bliver mindre og mindre og især far oplever oftere og oftere afleveringer helt uden gråd (kun ked af det mine).
Vi har været i tvivl om vi burde være bekymret for at han igennem så lang tid har reageret så voldsomt på afleveringerne i vuggestuen. Men personalet i vuggestuen fortæller at gråden som oftest er overstået på kort tid og de oplever det mere som om han er en dreng der har svært ved at sige farvel.
Bør vi være bekymret for al den gråd, natlig og ved afleveringer i vuggestue? Og hvad kan det skyldes at han giver mor mere kamp til stregen ved putning?
Hilsen de bekymrede forældre