Brev:
Skal jeg pumpe ud i løbet af dagen - 5 mdr.
16. april 2012
Alder:
5 mdr.
Skal jeg pumpe ud i løbet af dagen - 5 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit gode svar sidst, der dog lige et par opfølgende spørgsmål.
Du sendte mig denne døgnrytme, den følger han nogenlunde og jeg ved godt at børn jo er forskellige og det kun er vejledende. Jeg har lige skrevet et par kommentarer bagefter i parentes.
En dagsplan til et barn på 5 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur (han sover kl. 9, altså ammes ca. fra 8.30, sover ca. 1,5 til 2,5 time)
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 (her kan jeg ikke få ham til at spise ret meget ved mig, det går bedre med flaske, men vi snakker 60-80 ml max., sover 1,5- 3 timer)
Eftermiddag 16: Ammes (det svinger lidt om han vil spise meget her eller ej, hvis han ikke vil ved mig, prøver jeg med flaske)
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap (hvis vi kan få ham til det ca. en halv time, det kommer også an på hvor længe han har sovet til middag)
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 (han holder ikke længere end til kl. 19, hvor han bliver ammet og sover mellem 19:30-19.45)
Sen aften 23-24: Ammes (er noget nyt at han er begyndt at ville ha mad her ellers plejede han at sove fra ca. 20-20.30 til kl. 3-4 stykker om natten)
Midt nat: Evt amning - men det lyder som om at jeres dreng kan springe denne over allerede og det er super flot. (Nej, det kan han ikke endnu)
Så her er mine spørgsmål:
Hvor længe skal han sove af gangen i løbet af dagen og skal jeg vække ham på et bestemt tidspunkt (det er ikke noget vi har praktiseret tidligere, han har altid fået lov til at sove til han vågner)?
Jeg synes stadig han kører hurtigt træt og han sover ca. 5-6 timer sammenlagt i løbet af dagen og tager jo nogle gode lange lurer. Han er frisk og vågen når han er oppe og meget aktiv, vil gerne lege men kan ikke klare at være vågen meget længere end et par timer af gangen. Er det ok?
Er det ok at mikse flaske og amning? Det er virkelig en kamp med de to amninger (middag og eftermiddag), han sutter to gange, slipper, piver lidt, og sutter igen og sådan forsætter det nogle minutter indtil han laver flitsbue og ingenting vil. Derefter prøver jeg med en flaske og så tager han måske lidt mere. Jeg synes efterhånden ikke at det er kampen værd, hvis det er ok at han får flaske. Men jeg ved ikke om jeg så kan opretholde mælkeproduktionen med "kun" at amme ham de 4 andre gange eller skal jeg pumpe ud i løbet af dagen? Er det ikke noget med at det selv regulerer sig? Det skal lige siges at jeg på intet tidspunkt ikke har haft mælk nok, så det er ikke derfor han bøvler. Om aftenen, natten og morgenen er der ikke noget, der lægger han sig bare til.
På forhånd tak for dine gode svar.
Mange hilsner
Malene