Svar: Ammestop og sovevaner
16. april 2012
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at din datter elsker amningen og at det er meget tryghedsgivende for hende - og med den alder hun har, så er det dig der skal tage beslutningen om at det er slut. Det er en rigtig svær beslutning, for du nyder det jo også og du mærker, hvor glad hun er for amningen og den hyggestund det er og det er naturligt svært at sige stop til noget så rart og tryghedsgivende. Det er også naturligt at hun vil protesterer, når du pludselig tager det fra hende ...
Hvornår man stopper med at amme afhænger helt af mor og barn. Der er store forskellige og nogle vælger at amme i flere år, fordi både mor og barn nyder det så meget. I nogle lande er det mere almindeligt at langtidsamme end det er i Danmark, modsat, så er der også nogle lande hvor det slet ikke er normalt at amme så meget, som vi gør her i landet. Der er store kulturelle forskelle på spil her.
WHO anbefaler at man ammer til barnet er 2 år og nævner at langtidsamning forebygger brystcancer. Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning i 6 måneder, delvis amning til 12 måneder og derefter kan man amme så længe mor og barn har det godt med det.
Der hvor amning kan give problemer er, hvis barnet dier så hyppigt eller så meget hos sin mor, at barnet ikke indtager mad og væske nok ud over brystmælk. Der er altid en risiko for at børn der indtager store mængder mælk kommer ud af trivsel, fordi mælken tager pladsen op for mere sufficient kost. Hos jer lyder det dog ikke som noget problem, selvom din datter umiddelbart dier op til 3, nogle gange måske 4 gange i døgnet ...?
Det kan være en god idé at du i første omgang forsøger at trappe ned, - mest for din skyld, fordi din krop så får mulighed for at følge med og mælkemængden naturligt nedsættes. Hvis dit bryst ikke bliver tømt, så kan du risikere at få en brystbetændelse og det taler for at du starter med at stoppe amning om dagen, men bibeholder amningen inden natten.
Det er dog ikke sikkert at din datter vil acceptere dette, for hun kan naturligt ikke forstå, hvorfor hun nogle gange kan få lov til at die og andre gange ikke kan. Hun kender jo ikke klokken og kan ikke forstå at der er forskel på eftermiddag og aften og det kan derfor godt gøre hende ekstra frustreret. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at stoppe på en gang og så forklare hende at det er slut.
Når du f.eks. læser en bog for hende, så slutter historien og du klapper bogen sammen og siger "slut", det samme gælder, når der ikke er mere mad eller lignende på tallerkenen, så gestikulerer du med dine hænder og siger "slut" og netop dette kan du også overføre til brystet. Du skal altså fortælle hende at "det er slut, der er ikke mere" og så holde fast i det.
Samtidig skal du naturligvis så give hende noget andet at spise eller drikke, så hun får noget hvis hun reelt er sulten eller tørstig. Du skal tage en BH og bluse på, så hun ikke selv kan åbne og søge brystet - også om natten, når I sover. Det er vigtigt at hun ikke selv kan tage brystet om natten.
Og så skal hun have et nyt og ligeså dejligt og trygt putteritual. Det vil være rigtig fint at du giver hende en godnatgrød så du sikrer dig at hun er mæt inden hun puttes og hun må også meget gerne få en kop lun mælk. Det minder lidt om mælken hun er vant til at få :)
Og så skal hun puttes med samme nærhed og kontakt, som I også giver hende lige nu. I stedet for at du ammer hende, så sæt dig op med hende hos dig i jeres seng, pak hende i dynen og læs en historie for hende, kærtegn hende, syng for hende eller lignende, så hun på den måde stadig kan putte sig ind til dig, mærke at du er der for hende og beroliges med historie, sang og kærtegn.
Stille og roligt skal dette ritual så ændres til at hun bliver puttet i sin seng og du er ved siden af hende, synger samme sang, læser for hende osv. og hun lærer så at falde i søvn i egen seng, hvor I har et ønske om at hun skal sove - netop fordi du gerne vil kunne gå på toilettet uden at hun vågner og higer efter dig :)
Det vil være en rigtig god idé at introducere en puttebamse for hende, som hun kan have med sig og som hun kan bruge som substitut, når hun har brug for at finde lidt trøst og ikke længere kan få brystet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske