Brev:
Ikke alderssvarende reaktioner
Kære Helen.
Jeg skriver fordi min søn på 5½ år ikke reagerer alderssvarende på nogle ting.
Han har altid været en følsom dreng med meget lidt tro på egne evner og han opgiver altid hvis ikke tingene lykkes i første forsøg og vi kan IKKE få ham til at prøve igen.
Vi lægger meget omsorg og kærlig opbakning i at lære ham andre måder at gøre tingne på, men han bliver tavs og stædig.
Når han har legekammerater herhjemme og de viser interesse for hans lillesøster, ja så bryder helvede løs. Han bliver sur og ked og går i et andet rum.
Han føler at de hellere vil lege med lillesøster frem for ham og der sker det i ham, at han ikke føler sig god nok.
Det er et stort problem og vi må hele tiden holde lillesøster væk og sige til hans legekammerater, at nu er de her for at lege med ham..
Selvfølgelig skal lillesøster ikke være med i deres leg, men det er ved den mindste kommunikation mellem legekammerat og lillesøster. Det er især hans pigelegekammerater.
Han kan finde på at lægge sig på alle fire og kravle hen langs panelerne. Noget der får mig op i det røde feldt.
Jeg beder ham om at rejse sig og siger han opfører sig som en baby.
Han kan komme mange gange hvis ikke legekammeraterne gider at lege det samme som ham.
Jeg har prøvet både som den igangsættende, lagt ansvaret over på ham og ...
... "overhørt" hans surhed.
Det er ikke til at holde ud og nu har jeg sagt til ham, at han ikke kan have legekammerater med hjemme før han kan opføre sig ordentligt. Jeg har talt meget med ham om hvad det gør ved andre, når han opfører sig sådan og at han må lære, at give og tage i en leg.
Når han er hjemme hos andre går det ofte bedre. I børnehaven trækker han sig hurtigt, hvis han bliver utryg.
Nu skal han starte i skole om 14 dage og jeg ved det er en god skole der har øje på børnenes sociale sammenspil, men ejge r altså nervøs for, hvordan det kommer til at gå ham.
Det bliver nok fint at han kommer ud af den rolle han har i børnehaven nu (ja de andre børn vil ham vildt gerne), men har trækker sig jo. Jeg er så nervøs for om han bliver en outsider.
Han er enormt god ellers til at få gang i nye legerelationer, men så snart det er en større gruppe som har gang i en leg, så har han meget svært ved at komme ind i legen og har brug for voksen hjælp.
Skal vi holde møde med SFO´en/klasselæreren før start, eller skal vi se hvordan det går.
Vi vil heller ikke sætte ham i en bås fra start..
Han har rykket meget det sidste år og er blevet mere modig og kan sige bedre fra.
Nogle legekammerater leger han så godt med at vi slet ikke hører dem når de leger, så det er ikke hver gang det er sådan.
Kærlig hilsen mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
30. september 2024 | Renlighed | 5 år
Kære Helen. Vores dreng F. er lige fyldt 5 år. Han smed bleen for ca. 2 år...
8. august 2024 | Opdragelse | 5 år, 7 mdr.
Hej Helen! Det er noget tid siden jeg har skrevet, men vi har en problematik...
22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.
Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn
Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...
22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år
Familie logistikken hænger ikke sammen
Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....
Viden om børn:
Regnslag
Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.
Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.
Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.
Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...
Apgar score
Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.
Jordemoderen har 5 ting hun ser på:
1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.
2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)
Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.
Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.
Du hører nok fra mig igen
Knus fra mig