Svar: High need baby – søvn og mad om dagen
15. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære udmattede og desperate mor
Tak for dit brev, og velkommen tilbage :) Og naturligvis tillykke med lillebror! :)
Du nævner selv at din dreng måske er "high need" og det kan sagtens være. I hvert fald vil disse børn ofte have svært ved at spise. De har svært ved at fornemme mæthed og sult og kan godt afvise brystet, selvom de egentlig gerne vil have det ... Og de sover ofte også mindre end gennemsnittet og kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen - og disse ting passer meget på den beskrivelse du giver af din dreng.
Du nævner dog også selvom om der kan være andre ting og jeg kan godt forstå du bliver i tvivl om, hvad det handler om hos jer. Du fortæller at din dreng ofte spiser fint hos dig i fem minutter, herefter slipper han og græder. Du fortæller også at når han ligger ned og sover, så går der 45 minutter og han græder, nærmest skriger. Og det jeg umiddelbart tænker er om din dreng mon har refluks eller måske snarere problemer med mavesyre. Jeg tænker at hans afvisning af mælken undervejs og problemer med gråd, når han har ligget ned i en periode, måske handler om at han har noget mavesyre der står og kører op og ned i hans spiserør. Det ætser de små fimrehår og irriterer slimhinden og så gør det ondt at spise og han bliver naturligt irriteret, når han ligger ned, fordi der så er tilbageløb ... Det er bare en tanke - også fordi du fortæller at du nogle gange oplever at "overproducere" og måske skønner du at du overproducerer, fordi han gylper. Jeg synes du skal prøve at tale med lægen om, hvorvidt det kunne være en årsag hos jer. I givet fald kan man prøve at behandle det medicinsk.
Med hensyn til at blive trillet i barnevognen, så kan det nogle gange hjælpe, hvis du starter med at lade ham sidde op og kikke på verden. Det bliver naturligt lettere i takt med at han bliver ældre og kan sidde selv, men du må godt forsøge det allerede nu. Så du bruger ryglænet eller lægger en pude i ryggen på ham, så han halvt sidder og halvt ligger og på den måde kan se på verden og ikke lægges ned for at sove.
Ved at gå med ham, hvor han starter med at kikke sig omkring, så bliver han fyldt ekstra op med stimuli og bliver naturligt mere træt. Og på sigt vil du måske kunne starte med at sætte ham op og lade ham sidde og kikke og imens du så gør pusletasken klar, går lidt frem og tilbage, pakker osv. så ender han måske med at falde i søvn af sig selv - uden at du behøver at gå ... :)
Ellers handler det ofte om at du skal stoppe med at trille/bevæge vognen ved at trappe det ud. Så du triller ham, men stopper og holder stille, når han ikke siger noget, når han så græder, så triller du videre, men stopper igen, venter og triller hvis han protesterer og stopper så vognen igen, så han på den måde lærer at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden.
Og så vil det også være en god idé at du nogle gange vælger at lægge dig med ham og amme ham når han skal sove. Læg dig i dobbeltsengen i soveværelset, for nedrullede gardiner, køligt rum osv. og am ham i søvn og lad ham ligge der, hvor han så sover. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud af sengen. Bliv hos ham indtil de 45 minutter er gået, så du er der og han mærker dig og registrerer dig og derefter sover videre.
Med hensyn til at han er særligt glad for sin mor, så er det helt naturligt med den alder han har og han skal have lov til at have sin mor. I kan ikke hærde ham ved at kræve at far tager over og han så græder ulykkeligt. Far skal tage over der, hvor han kan - skifte ham, bade ham, give ham skemad osv. men hvis mor er bedst til at putte, så er det mor der putter og hvis mor er bedst til at trøste og give ro, så gør du det. Far skal naturligvis være på banen så meget som muligt og gerne med opmuntring fra dig, så når far sidder med jeres dreng, skifter ham osv. så er du nogle gange ved siden af og signalerer at det er super fint, pludrer med jeres dreng osv. imens. Så I er fælles om at gøre mange ting og det ikke er et spørgsmål eller bliver en kamp imellem om det skal være mor eller far :)
Jeg vil lige afslutte mit svar til dig med at sende en dagsplan, som den kan se ud til et barn på 5 måneder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, får ofte en ekstra amning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 20.30-21 - tidspunktet varierer efter hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske