Brev:
High need baby – søvn og mad om dagen
15. april 2012
Alder:
5 mdr.
High need baby – søvn og mad om dagen
Hej Helen,
1000 tak for et dejligt site som jeg besøger mindst 5 gange om ugen for at finde inspiration til at løse nogle af alle de små og store udfordringer som man tumler med som nybagt mor.
Jeg er i november blevet mor til en dejlig og velskabt dreng, der desværre helt fra starten af har haft en hel masse startproblemer – nogle er blevet løst med tiden mens vi stadig tumler med andre. Og jeg har nu 2-3 store problemer tilbage, hvor jeg synes jeg har forsøgt alt for at løse dem uden succes.
En lynhurtig opsummering af de første 5 mdr: Graviditeten har været uden komplikationer hele vejen igennem og fødslen gik også godt. Det var dog en meget lang fødsel – det viste sig at han stod skævt ned i bækkenet og vi troede faktisk at han ville komme ud som stjernekigger men han skruede sig hele vejen rundt og kom rigtigt ud på den allersidste presseve inden hovedet var født. Flot og velskabt som han er fik han top points.
Som sagt har alt været ret kaotisk fra starten af. Han har skreget rigtigt meget – haft kolik og mange maveproblemer fra starten af. Han sover meget lidt. Og i det hele taget har han været ret umulig at læse mht. behov. Jeg har læst lidt om High need babies og også set dig bruge den term herinde og det passer meget godt på ham. Jeg kan næsten kun gætte hvad han vil ud fra tidspunktet i vores ”skemaer”, som jeg har forsøgt at arbejde ud fra han var ganske lille. Han græder uanset om hans behov bliver stillet eller ej og man har kun et vindue på 2 minutter til at tilfredsstille et behov før han ”kammer over” og bliver nærmest hysterisk. Det er enormt udmattende og man bliver selv som flergangs mor meget usikker på sig selv – hvorfor kan man ikke tilfredsstille ham? Fejler han noget som ikke er blevet opdaget? Etc.
Han fik skoldkopper som 6 uger gammel (storesøster tog det med hjem fra børnehaven) og vi var en tur på børneafdelingen til en overnatning, da han havde et døgn hvor han var endnu mere utilfreds end normalt. Vi tog ham til kiropraktor og zoneterapeut da han var 8 uger uden succes – det gjorde næsten tingene værre. Men da han blev 4 måneder tog jeg ham til kiropraktor med speciale i spædbørn, som jeg havde hørt mange anbefale og det viste sig at han havde lidt med nakke og ryg. Efter 2 behandlinger havde han det meget bedre. Ved den her tid føler jeg også at hans kolik er aftagende – han kommer fint af med bøvser og afføring.
Men… som sagt har jeg 2-3 ting som fylder meget i hverdagen og som jeg gerne vil spørge dig om:
1) Afbrudt amning – græder
2) Afvænning fra at skulle trilles i søvn barnevogn
3) Mor syge
1: Afbrudt amning
Jeg ammer ham fuldt ud (er lige begyndt med skemad men kun som smagsprøver) og han har altid været dårlig til at koncentrere sig omkring amningen trods at der er ro omkring os og jeg også selv gør meget ud af at slappe af. Han ammer meget afbrudt – slipper og tager ved igen. Hvis han er meget sulten spiser han godt til, men han begynder altid at græde 5 minutter inde i amningen – slipper og vil ikke have mere. Da han var mindre resulterede det i at jeg lagde ham til alt for ofte for at sikre mig at han ikke var sulten for han pylrer utroligt meget i løbet af dagen. Nu har jeg lært at jeg ikke kan tilbyde ham noget igen for langt senere. Der skal som regel gå 2,5-3 timer mellem amninger. Han tager godt på i starten – ca. 300 gr om ugen og den sidste måned er vi nok nede på 75-100 gr om ugen. Han vejede 6900 gr ved 4,5 måneder. Jeg ammede også vores første barn og havde ikke problemer med overproduktion eller andet der.
Men trods det at han tager OK på er jeg ikke glad for at han ammer så kortvarigt og tænker ofte på om han pylrer fordi han er sulten. Jeg er som sagt lige begyndt på skemad – og starter meget langsomt op fordi han fik forstoppelse efter 1 uge med frokostgrød – ¼-½ dl meget tynd rismels grød med frugtmos til.
Kan han evt. have ondt eller fejle et eller andet så han kun kan drikke et vidst omfang mælk? Jeg har af og til døjet med lidt overproduktion, men det sker også på tidspunkter hvor jeg ikke overproducerer.
2: Afvænning fra at skulle trilles i søvn barnevogn
Han har altid kun villet sove 45 minutter af gangen = den første søvnperiode og vågner skrigende op uanset om han sover inde eller ude i barnevogn – han skriger helt hysterisk. Som desperat mor gør man hvad man kan for at hjælpe ham og ja jeg har gjort det jeg svor jeg aldrig ville gøre med mine børn – jeg har trillet ham i barnevognen… suk! Jeg har prøvet alt jeg kunne for at undgå det. Men så snart jeg stikker hånden ned i barnevognen for at trøste ham skriger han bare endnu mere og bliver hurtigt nærmest desperat skrigende. Han er tydeligt træt og ikke vågen – ligger med lukkede øjne. Jeg har også stået på spring for at vugge ham videre ved de 45 min – men så starter han uanset.
Vuggen med barnevognen og småtrilleri på stedet virker slet ikke og får ham ikke til at stoppe – så jeg begyndte at gå med ham når han vågnede efter de 45 minutter. Gør jeg ingenting vågner han til sidst af al det græderi – og det kan jeg ikke få mig selv til. Hvad kan jeg gøre? Det fungerer slet ikke for mig at jeg ikke kan få lavet noget om dagen eller hvilet mig når han sover. Jeg kan med den her metode få ham til at sove 1-1,5 time om formiddagen - 2 timer om middagen og 45 minutter tidligt aften/sen eftermiddag. Har arbejdet meget på struktur på vores dag og hans søvn for at hjælpe ham med ikke at være så pylret.
Om natten har han altid sovet fint og uden problemer i sin egen seng i vores soveværelse og her ammer han også fint liggende i vores seng fordi han er døsig og halvsover mens han spiser: sen aften, midt nat og tidlig morgen. Han sover ca. 10 timer om natten – fra 21 til 7
Gør jeg ingenting ved hans lure om dagen – så sover han kun de 45 minutter i hver lur, græder desperat og vågner til sidst af alt skrigeriet og er pylret hele dagen lang.
3: Mor syge
Jeg har som resultat skærmet ham meget fra starten af for at gøre vores hverdag så tålelig som mulig og han er nu blevet meget meget morsyg. Min mand kan nærmest ikke tage ham bare en time, mens jeg sover lidt længere i weekenden eller lignende. Han græder og græder og med det samme jeg kommer er han straks mere rolig. Min mand er ellers meget hjemme og han er tryg ved ham. Er der en god fremgangsmåde for langsomt at vænne ham til at andre også kan passe ham?
Mange tak på forhånd
Udmattet og desperat mor