Svar: Hvorfor vågner hun hele tiden om natten? - 8 mdr.
11. april 2012
Alder:
8 mdr.
Kære snart opgivende mor
Tak for dit brev :) Jeg kan høre at du har forsøgt flere ting allerede og jeg kan godt forstå du syns det er hårdt. Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er flere ting, der spiller ind hos jer ...
Det er, som du selv er inde på, vigtigt med en fast plan for dagen. Det har betydning at hun har et fast stå op tidspunkt og også puttes til faste tider hele dagen igennem. Det har betydning at hun spiser tilstrækkeligt og får mad nok i løbet af dagen, ligesom det har betydning hvad tid hun spiser på. Det har også betydning at hun bruger sig selv både motorisk og mentalt, at I tumler hende, hjælper hende med være aktiv, så hun naturligt derefter føler større behov for at sove ...
Jeg vil derfor starte med at sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller grøntsagsmos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 og må meget gerne sove 1.5 time her. Det vil være en rigtig god idé at du her vælger at trille hende i barnevognen for at holde hende sovende ...
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Mad som I andre spiser, gode børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, får nattøj på.
Tilbydes en godnatgrød, det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød
Ammes og puttes ca kl. 19
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se skal jeres datter have mange små måltider hele dagen igennem og hun skal ammes 3 gange i døgnet. Det er vigtigt at hun ikke ammes mere, da det vil fjerne pladsen og lysten til den rigtige mad, som hun naturligt har behov for, for ikke at søge brystet igen og igen ...
Det vil være en rigtig god idé at du lærer hende at sove uden brystet om formiddagen og forsøger at få denne amning erstattet af et mellemmåltid. Og så skal hun generelt lære at sove uden at have brystet i munden.
Du skriver at du ammer hende og at hun falder i søvn med dit bryst. Du fortæller at du derefter putter hende og så vågner hun op igen og igen, søger dig og kan ikke trøstes og finde ro med mindre du tager hende op og vugger hende. Det fortæller mig at din datter har et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så er I en problemstilling, der handler om at din datter ikke er i stand til at videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Du må gerne amme hende inden putning, så hun får mælk de tre gange i døgnet, jeg har skitseret i planen, men hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden. Det er rigtig vigtigt at du nu lærer hende at sove uden denne afhængighed. Du må gerne som du nogle gange gør, lægge dig sammen med hende i dobbeltsengen, så hun får din kontakt og nærhed, bliver ammet osv. og så du kan holde hende i hånden, berolige og kærtegne - men hvor du ammer og så sørger for at trække brystet til dig lige der, hvor hun er ved at falde i søvn, kan slippe brystet, smile til dig, trille om på siden og sove. Hun skal naturligt have masser af nærhed og omsorg - men uden at amme hende i søvn.
Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat, skifter stilling, sparker dynen af, trækker dynen op om os osv. og din datter har også disse små opvågninger. Her vil hun registrere at alt er som da hun faldt i søvn og hvis hun er faldet i søvn med brystet, vugget i din favn eller lignende, så vil hun naturligt ikke kunne komme videre i søvnen før hun får dette igen. Derfor er det vigtigt, at hun nu lærer at sove uden denne afhængighed, så hun, når hun vågner, registrerer at alt var som da hun blev puttet og derfor kan komme videre i søvnen.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske