Svar: Sødmælk eller letmælk - 20 mdr.
11. april 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler at børn i alderen 6 måneder til 1 år, tilbydes sødmælk, hvis de skal have komælk ved siden af modermælk eller modermælkserstatning.
I 1-3 års alderen anbefales det at man giver barnet letmælk og også bruger surmælksprodukter af letmælkstypen, det vil sige produkter med 1.5% fedtindhold.
Fra 3 års alderen kan gives de fedtfattige produkter som minimælk, skummetmælk og kærnemælk.
Disse anbefalinger bygger på de Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR) og anbefalinger fra Fødevareinstituttet.
Håber dette giver lidt klarhed :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske