Brev:
Vil ikke spise ske-mad!
10. april 2012
Alder:
8 mdr.
Vil ikke spise ske-mad!
Kære Helen.
Jeg har glædet mig meget til at blive medlem, så jeg kunne be om dine kompetente råd. Så nu skal du høre om mit problem:
Jeg har en skøn og dejlig lille datter på 8 mdr. og alt går godt - lige undtagen når det gælder at spise ske-mad. Jeg prøvede stille og roligt at introducere hende for risgrød da hun var lidt over 4 mdr. uden at det havde nogen interesse. Jeg prøvede efter et par forsøg at holde små pauser med at tilbyde hende grøden, forsøgte med mild frugtmos, lind grønsagsmos og andre slags mild grød. Jeg forsøgte at tilbyde hende det når hun var tilpas sulten, uden at være alt for sulten. Jeg forsøgte at tilbyde hende det når den sidste amning havde "lagt" sig.. Forsøgte at "lege" måltiderne ind, forøgte på bestemte tidspunkter på dagen, forsøgte at få andre end mig til at tilbyde hende maden og listen er sååå lang Helen. Og ak.. nu er hun 8 mdr. og jeg har endnu ikke fået min lille pige til at spise ét eneste måltid.
Hun åbner munden ved den første ske (hvis jeg er heldig) og smager på det, laver grimasse og synker så næsten det hele.. og så bliver mor jo optimistisk og tænker NU er den der!! MEN så er det ligesom at hun har luret hvad der kommer til at ske, og nægter så simpelthen at åbne munden for at få mere. Munden er lukket med 7 sejl. Der er intet at gøre! Hun vender hovedet væk og begynder til sidst at brokke sig, hvis jeg bliver ved.
Min egen SP siger at jeg skal "tvinge" manden i hende. Altså være mere bestemmende. Først tænkte jeg at, hun ved jo bedst - og forsøgte på min egen måde at være mere bestemmende, men må være ærlig og sige at det er meget ubehageligt for mig. Føler ikke at det kan være rigtigt at hun skal tvinges til at spise. Lysten burde komme naturligt.. Og jeg sidder nu her, og er helt fortvivlet. Og fantaserer om at amme min baby til hun er 2 år gammel. Og går hele forløbet igennem og spekulerer om det er mig der dog har gjort noget galt.
Jeg/vi (min mand) har været i godt humør når vi har tilbudt hende mad, uden at være for overkåde selvfølgelig. Og hun er endda blevet tilbudt mad mange gange når vi selv skal spise. Vi har også givet hende frugt/grønsagsbåde/stave og brød hun kan gnaske i, og det vil hun gerne. Der er bare intet af det som der ryger ned i maven. Vi giver hende også skeen, til at gumle lidt i - så hun kan vænne sig til den. Jeg syntes jeg/vi har prøvet ALT og lyttet til alles gode råd - men intet virker. Og jeg kan mærke at det begynder at gå mig meget på.
Jeg har heldigvis ikke problemer med at amme - nyder det stadig. Men da hun heller ikke vil tage flaske, begynder det at blive lidt hårdt, ikke at kunne tage ud - uden at ha baby med!! Jeg spekulerer på, hvad skulle vi gøre hvis hun skulle i vuggestue nu??
Jeg skal heldigvis først tilbage på arb til september. Men tænk hvis hun ikke vil spise til den tid. Hvad gør man så??
Jeg vil vente spændt på at høre dine vise ord :-)
Mange kærlige hilsner fra mig.