Svar: Sushi og rå fisk
10. april 2012
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Din datter må gerne få sushi - men der er lidt retningslinjer omkring det:
- Fisken der bruges skal have været frosset ned til -20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.
- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.
- Børn under 3 år må højst spise 25 gram rovfisk om ugen. Rovfisk er f.eks. tunbøf, der ofte bruges til sushi.
Små børns immunforsvar er umodent og de er generelt mere modtagelige for infektioner. Der er ingen særlig anbefaling for mængden af børns indtag af sushi eller anden rå fisk, men på grund af deres umodne immunsystem, skal man sikre sig at ovenstående retningslinier overholdes.
Du kan med fordel lave børnevenlig sushi selv, f.eks. med koldrøget laks, rejer, krabbesalat eller lignende ... :) Og fisk er jo generelt sund og vigtig spise for børn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske