Svar: Spisetider
10. april 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Vibeke
Hvis man har en tidlig døgnrytme, så man står op tidligt, spiser frokost tidligt osv. så er det naturligt at man også spiser aftensmad tidligt - og derfor vil det i nogle familier passe rigtig godt at spise kl 17. Det er der ingen problemer i, det skal I gøre, som I synes det passer bedst.
Du skriver at du gerne vil have at aftensmaden og sengetid er adskilt og det kan jeg godt forstå, der skal dog være plads til et lille mellemmåltid inden sengetid, hvis Simon viser behov for det. Nogle gange kan det bare være en banan eller en grovbolle eller lignende og det er okay .. :)
Det lyder som om at I gør det rigtig fint, når I forsøger at holde en nogenlunde ens rytme uanset om det er hverdag eller weekend, så hans rytme så vidt muligt ikke forstyrres og han dermed trives bedst :) Super.
Det er rigtig godt at Simon går i en vuggestue, hvor de serverer varieret mad og at han tydeligt spejler sig i de andre og spiser, hvad de spiser og hvad der serveres. Det er rigtig godt og dejligt. At han spiser mere selektivt derhjemme er så okay, pyt med det. Det vigtigste er at han nyder at spise, at I prioriterer at spise og hygger jer omkring måltidet.
Med den alder Simon har, så kan han være med i køkkenet og en stor del af det at få lyst til at spise og være glad for at spise, handler også om at man er med til at lave maden, at man er med til at vælge hvad der skal serveres og at man er med til at dække bordet fint.
Hvis han er med til at lave maden, så vil han naturligt lære hvordan maden bliver lavet, hvad maden består af og han vil måske på et tidspunkt begynde at smage lidt på noget af maden undervejs i tilberedningen og det må man gerne. Hvis han spiser lidt gulerod eller peberfrugt imens I laver maden klar, så behøver du ikke kræve at han spiser det ved middagsbordet. Han vil dufte maden, og det vil sætte gang i enzymerne i spyttet og i maven, han vil begynde at føle sig sulten. Så at inddrage ham i madlavningen er en rigtig god idé - også i forhold til at du gerne vil have at han hjemme måske spiser lidt mere varieret.
Jeg er ikke tilhænger af "du skal smage, ellers kan du ikke sige, du ikke kan lide det!". Kan du huske, hvordan det var, da dine forældre sagde sådan? Det var ikke særlig rart og det fik dig ganske givet ikke til at synes om maden ...
At spise skal være dejligt og forbindes med noget trygt og tryghed skabes gennem genkendelighed. Hvis I gerne vil introducere noget nyt for jeres dreng, så server det sammen med noget han kender og er tryg ved. Hvis du f.eks. gerne vil lære ham at spise broccoli, så server det sammen med pasta og kødsovs, som han er glad for. Ikke noget krav om at han skal smage på sin broccoli, den er der bare sammen med det andet. De første mange gange rører han det ikke, men stille og roligt bliver han tryg ved det, det er genkendeligt og en dag vil han naturligt smage på det.
Brug heller ikke trusler "hvis du ikke spiser, så kommer du i seng uden mad" eller "I afrika er der børn der sulter, så du skal spise op!" eller lignende. Det giver ikke lyst til at spise og han kan slet ikke forholde sig til, hvad det egentlig er du siger eller kræver af ham. Samtidig ødelægger det hans naturlige fornemmelse for mæthed og sult ...
Brug ikke usunde fødevarer som belønning for at spise sundt. Sig ikke "hvis du spiser dine kartofler, så får du is bagefter". Det kategoriserer maden i det usunde lækre, modsat det sunde og ikke særligt lækre - og det går ikke. Det skal være naturligt dejligt at spise almindelig sund mad :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske