Svar: Børneeksem - 4 mdr.
9. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind på udviklingen af allergi og som du selv er inde på, så forebygger modermælk udviklingen af mælkeallergi, børneeksem og astmatisk bronkitis/astma hos allergidisponerede spædbørn. Derfor anbefales det at man så vidt muligt ammer sit barn fuldt ud til 6 måneders alderen og ammer delvist til barnet er 12 måneder.
Hvis amning ikke er muligt, anbefales det at give børn med særlig risiko for at udvikle allergi, højt hydrolyseret modermælkserstatning de første 4 måneder og herefter kan barnet ernæres som alle andre børn.
Man bør altid introducere skemad tidligst når barnet er 4 måneder gammel og fødevarer som æg, mælk, fisk og citrusfrugter introduceres en ad gan-
gen. Der er ikke dokumentation for effekt af at undlade disse fødevarer.
For alle børn gælder at man for at forebygge at barnet får cøliaki, ikke giver glutenholdige fødevarer før seksmånedersalderen, og derefter øges indtaget af gluten langsomt.
Du kan altså sagtens give din datter lidt grød og mos, som hvis hun ikke var allergidisponeret. Du kan overveje om du vil malke ud og bruge din egen mælk i den grød og mos du laver, så hun får modermælk som mælketype til hun er 6 måneder. Nye fødevarer introduceres en af gangen, så du kan se om hun reagerer på noget af det.
Læs også min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter og måned for måned guides igennem de første smagsprøver og til jeres datter spiser mad som I andre - 18 måneder gammel :)
Jeg vil lige nævne, at i forhold til allergi, så anbefales også at barnet ikke udsættes for rygning. Tidligere har det været frarådet at barnet har kontakt med pelsdyr det første leveår, men nyere undersøgelser tyder på at denne anbefaling kan blive ændret.
Ny madras, ren og vaskbar dyne og pude har tidligere været anbefalet – men nyere undersøgelser tyder på, at også denne anbefaling kan blive ændret.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske