Svar: Skemad og følgevirkeninger
9. april 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at din dreng er kommet rigtig godt i gang med skemaden og nyder at få grød. Det er dog en rigtig god idé at du ikke giver ham så stor en mængde, men nøjes med at give ham 1 dl. af gangen og i stedet giver ham to gange dagligt.
Det har den fordel at du kan variere hans indtag mere, på den måde kan han få grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Derudover er det vigtigt at skemaden ikke erstatter en amning, det er han for lille til. Det handler både om at sikre ham væske nok, men også om at holde maven igang naturligt og undgå forstoppelsesproblemer.
Så selvom han virker rigtig glad for skemaden og kan spise rigtig meget, så er det en god idé at du holder lidt igen :)
Du skriver at dit mål er at skrue ned for amningen om dagen, men stadig bibeholde aften, nat og morgen. Det er helt naturligt at amningen på sigt vil erstattes af mad i løbet af dagen, men de fleste børn vil være mellem 8-9 måneder gamle før de kan nøjes med 3 amninger i døgnet ... I 6 måneders alderen ammes de fleste børn ofte 6 gange i døgnet og i 7 måneders alderen ammes 4 gange i døgnet - disse fire amninger ligger ofte tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Så dit mål er fint, men det er vigtigt at du ikke skruer ned for amningen for tidligt :)
Din dreng har brug for modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år og hvis du allerede nu ved, at du gerne vil stoppe med at amme før, så vil det være en god idé at overveje flaske i stedet ...
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagplaner og kan læse om din drengs behov måned for måned, der er også opskrifter mv. :)
En dagsplan til et barn på 5 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Evt amning - men det lyder som om at jeres dreng kan springe denne over allerede og det er super flot.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske