Brev:
Svært ved at sove om dagen
9. april 2012
Alder:
3 mdr.
Svært ved at sove om dagen
Hej Helen.
Som mange andre har jeg en udfordring med at få mit barn til at sove - mit problem handler om hans sovevaner om dagen.
Lidt info: Min søn Sebastian bliver 3 måneder fredag den 13. april. Han er født til tiden og er en frisk dreng, der vokser godt (han vejer omkring 7 kilo nu). Han er glad og smilende og elsker at snakke med os og sine legedyr.
Jeg er førstegangsmor og synes, at jeg passer godt på mig selv - nogle gange får jeg ikke spist helt så meget i løbet af dagen, men generelt har jeg gode spisevaner og hverken ryger eller drikker (heller ikke sukkerholdige drikke).
Vi har haft ret svært ved amningen, og det har ikke ligefrem altid været en hyggestund - han har hylet meget ved brystet og haft meget luft i maven. Så i en periode har jeg måtte malke ud og give ham lidt MME også. Men nu går det faktisk bedre og han tager brystet 80-90% af tiden (resten er tiden er han blevet overtræt og kan ikke finde ud af det, og så må jeg malke ud).
Vi har altid haft gode nætter - normalt skal han kun have mad 1-2 gange, og vi kan lægge ham direkte i vuggen igen, og han falder selv i søvn.
Lidt om vores aften-putte-ritualer: Vi går ned i tempo, dæmper lys os lyd. Så får han nattøj på, han får bryst, vi sidder og hygger lidt og så har vi siddet med ham og ladet ham falde lidt hen hos os. Så er han blevet lagt i vuggen ved siden af vores seng, og han har sovet alt mellem 4 og 8 timer i træk - normalt sover han ved 8-8.30 tiden). Indtil for en uge siden blev han også svøbt i sin dyne, da han ellers ikke kunne sove (nu fungerer svøbningen bare ikke så godt mere, da han ofte bliver irriteret over det og får møffet sine arme fri - og så kan vi starte forfra).
Når han vågner om natten og skal have bryst, så kan vi blot lægge ham tilbage i vuggen bagefter, og han falder i søvn selv og sover indtil han er sulten igen (normalt 3 timer). I øjeblikket sover han til ca. kl 8 på to amninger.
Vi har så ændret aftenen lidt nu, da han ikke så gerne vil svøbes og fordi, vi godt kan se, at han skal lære at falde i søvn selv, uden at vi går rundt med ham. Derfor er ritualet nu således: Han får bryst, vi går ned i tempo, giver nattøj på og hygger på puslebordet. Han får bryst igen, hvis han er mere sulten, og så hygger vi lidt i vores arme med hans soveklud og sut. Når han så viser træthedstegn, så går vi ind i soveværelset, snakker til ham og siger "at nu trækker vi gardinerne for, så vi kan sove". Vi synger en godnatsang og han lægges i vuggen med klud og sut. Vi sidder hos ham til han falder hen og giver ham sutten igen, hvis han brokker sig over, at den er faldet ud. Hvis han bliver ked, så tager vi ham op og lægger ham igen, når han er faldet til ro, men ikke faldet i søvn. Og det er faktisk gået ok de sidste par dage - han er faldet i søvn selv og sovet ca. 4 timer - fået mad og blevet lagt igen og sover fint videre.
So far so good...
Vores dag ser så nogenlunde sådan ud:
Vågner kl 7-8 - får bryst, hygges omkring, får nyt tøj på og leger. Når han viser træthedstegn (ca. 1½ time efter), så prøver vi om han vil have bryst igen, men det vil han normalt ikke, og så prøver vi ellers stort set det samme ritual som om aftenen og lægger ham i vuggen. Han falder fint hen, men vågner ALTID efter 30 min og stikker i et hyl. Han er utrøstelig og det er umuligt at lægge ham igen, selvom at han er tydeligt træt. Vi prøver at sige, at det er ok, at han skal sove videre nu, giver sutten og tager ham op, hvis han er ulykkelig, men intet virker. I dag valgte vi så at prøve at svøbe ham igen, og så faldt han i søvn - nogle gange har det den modsatte effekt, så jeg kan ikke blive klog på det.
På et tidspunkt, så giver jeg op, når vi har kæmpet i 2 timer og det er tid til mad igen - og så har vi jo den onde cirkel, hvor han er for træt til at spise nok og derfor heller ikke kan sove nok.
Jeg prøver virkelig at holde en rutine, hvor han er vågen ca. 1½ time ad gangen, så han kan få 2-3 lure om dagen (alt efter, hvor sent han har sovet til om morgenen).
Vi går en tur i barnevognen 1 gang om dagen (hunden skal jo også ud). Og der sover han for det meste godt (men der får han jo også hjælp til at falde i søvn...). Nogle gange kan jeg godt sove videre, når vognen stilles i haven og andre gange går den ikke. Andre gange vågner han igen efter 30 min og hyler resten af vejen hjem.
Så mit store problem er at få ham til at sove indenfor om dagen. Er det forkert at bruge vuggen? skal den være kun til natten? Skal putterutinen være anderledes? Skal jeg forsøge kun at få ham til at sove i barnevognen om dagen og så være nødtsaget til at gå 3 gange om dagen? (har prøvet at lægge ham i sin voksipose (som han er meget glad for) i vognen og kørt frem og tilbage, til han er faldet hen - men det er endnu ikke lykkedes mig at så ham til at falde helt i søvn og sove videre.
Så vidt jeg kan regne ud, så er han også igang med sit 3. spring lige nu, men jeg har lidt svært ved at regne ud, om det gør det hele værre? Måske han bare har brug for mere tryghed? Men hvad gør man så? Nu virkede det med svøbet i dag, men det gør det bestemt ikke hver gang....
Han er også forkølet, så det hjælper nok heller ikke på det hele...
Jeg har brug for en plan og en rutine (ved godt, at den ikke kan være 100%), men jeg har virkelig brug for noget at støtte mig op ad, da jeg er ved at blive sindsyg. Jeg har haft rigtig mange tudeture om dagen og kan mærke, at jeg ikke kan klare det her ret meget længere. Jeg elsker min søn over alt på jorden, men jeg er ved at nå min grænse. Det er bare så hårdt, når han konsekvent kun sover 30 min ad gangen 3 gange om dagen.
Man får så mange "gode" råd, at jeg ikke ved, hvad jeg skal støtte mig op ad. Så jeg håber at du kan give mig en form for plan til hvad du mener, kan løse vores dagsproblemer. Jeg er helt klar på at lægge en masse arbejde i det, så det kan lykkes.
Med venlig hilsen
Pia