Svar: Start på skemad
9. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Tusind tak for dine dejlige ord til mig om mine bøger og hvor dejligt at høre, at du har købt tre af dem og er så glad for dem alle :) Tak!
Det lyder som om at din dreng er parat til at starte med skemad og du må gerne begynde nu, hvor han er 4 måneder gammel. Han viser alle tegn på at være parat og det er helt okay. Det du skal være opmærksom på er, at fordi han ikke er ældre end han er, så er det vigtigt at du kun giver smagsprøver. Han skal altså ikke spise hele deciliter men kun få skefulde og max 1/2 dl til at starte med. Giv det tid. Selvom han måske viser stor interesse og rigtig gerne vil have grøden, når du først begynder, så er det vigtigt at du holder lidt igen og sikrer ham samme mængde mælk som tidligere. Også for at hans mave stadig kan følge med :)
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød. Vælling gives normalt af flaske eller kop, hvor grød spises af en ske. Og da du ammer så meget som du gør og har rigeligt med mælk, så behøver du ikke give vælling. Færdiglavet vælling, som man køber ligesom modermælkserstatning, er ikke noget børn skal have, men nogen har glæde af det. Og det anbefales fra 6 måneder.
Du kan dog godt lave grøden lidt tynd, for at se om han så bedre kan "suge den af skeen", men du må også gerne prøve med lidt fastere konsistens. Det kommer helt an på, hvordan han virker til at kunne kapere det bedst. Som du beskriver det, så har han ingen problemer med at forme læberne omkring skeen, når han får d-dråber og er også begyndt at række hånden ud og holde om skeen, når du nærmer dig med dråberne og jeg vil derfor umiddelbart tro at han godt vil kunne klare en cremet og lind grød - ikke tynd som vælling, men naturligvis heller ikke en fast masse ..
Du kan forsøge med lidt tynd grød som start og se hvordan han mestrer det og så efter et par gange prøve med en lidt fastere konsistens.
I babykøkkenet under "web-tv" kan du finde et klip der hedder "den første grød". Det er godt nok færdiglavet babygrød jeg laver, men det giver en idé om konsistensen.
Håber dette hjælper lidt videre og rigtig meget held og lykke med projektet - det er en spændende og udfordrende ny verden I nu skal igang med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske