Svar: Søvn - datter 6 mdr.
8. april 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Hvis din datter sover til kl 7 og kun kan holde sig vågen til kl 8, så kan det være en god idé at lade hende sove den ekstra lur om morgenen. Det kan være bedre at hun sover morgenluren end at hun powernapper sen eftermiddag og hvis hun sover morgenlur mellem 8-9, så vil hendes lure resten af dagen naturligt ofte flytte sig og det vil være okay.
Du kan også prøve at trække puttetiden med 15 minutter dag for dag, så hun i stedet for at blive puttet kl 8, først puttes 8.15, så 8.30, så 8.45 og så kl 9 ... Hvis du vil ændre på rytmen, så gøres det med korte intervaller af 15 minutter og ikke ved at du holder hende vågen en hel time af gangen :) MEN med den alder hun har, så synes jeg det er for tidligt og det vil være svært for hende at ændre rytme, så du risikerer at hun falder tilbage til den gamle rytme igen.
Hvis du lige nu oplever at hun tydeligt har brug for en ekstra lur, så lad hende få den ekstra lur og det er så fint at den ligger først på dagen, fordi det stadig giver mulighed for at hun kan blive puttet til natten kl ca. 20 som du gerne vil :)
Og ja - hendes rytme, hendes indtag af mad, hendes søvn, aktivitetsniveau osv. vil naturligt ændre sig - men med en så motorisk aktiv pige som I har, så er jeg nødt til at sige, at du nok skal forberede dig på at det tager tid ... Så prøv at nyde at hun motorisk er så godt igang og prøv at se det som noget positivt, selvom det er urolig hårdt og svært især i forhold til søvnen ... :)
Rytmen vil sandsynligvis ændre sig lidt i løbet af de næste par uger, også i takt med at hun begynder at spise mere skemad og puttetidspunktet om aftenen ændrer sig. Amningen sen aften og tidlig morgen kan også påvirke hendes rytme, og være med til at gøre at hun ikke kun kan være vågen en time om morgenen, men kan begynde at have længere vågenperioder og også vil sove mere sammenhængende, når hun puttes. Så ja - på den måde arbejder tiden naturligt for jer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske