Svar: Amning og skemad - hvad tænker du om min plan?
6. april 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Det lyder som om at din datter trives rigtig godt med både skemad og amning, men nu hvor hun er 6 måneder gammel, så skal indtaget af modermælk stille og roligt sættes ned og indtaget af skemad øges mere og mere. Det betyder ikke at hun skal spise meget større portioner, men at hun skal have flere små måltider.
Jeg anbefaler en rytme, hvor man som udgangspunkt giver barnet skemad, når det vågner og giver bryst inden det skal sove igen. På den måde sikres bedst plads til begge dele.
De fleste børn vil i din datters alder trives med 6 amninger i døgnet (svarende til at hun drikker måske 800-900ml mælk fra dig) og i 7 måneders alderen vil de ofte kunne trives med 4 amninger. Disse fire amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og vil på den måde være fordelt over døgnet, samtidig med at der erstattes med et lidt større mellemmåltid formiddag og eftermiddag.
En dagsplan lige nu, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Enten øllebrød, havregrød eller hirsegrød, vand af kop.
Ca. 8.30: Amning og puttes til formiddagslur på halvanden time
Formiddag ca. 10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Frokost 11.30-12: Skiftevis øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Amning og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, som et lille mellemmåltid
Ammes og puttes til powernap på en halv time som nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og lidt sovs. Suppleres igen med lidt at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og amning og puttes til natten 20/20.30
Nat Ca. 02.00: Amning
Som du kan se i min plan så er amningerne formiddag og eftermiddag fjernet, hvor du lige nu ammer to gange - både når din datter vågner og inden hun puttes, så skal du ned på en amning og når hun bliver 7 måneder, så vil disse amninger helt forsvinde. Det er således de to amninger du lige nu skal arbejde på at trappe ud.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske