Brev:
Amning og skemad - hvad tænker du om min plan?
6. april 2012
Alder:
6 mdr.
Amning og skemad - hvad tænker du om min plan?
Kære Helen
Tak for dit sidste svar omkring skemad. Min datter har fået to tænder i undermunden, og det var tilsyneladende grunden til at hun ikke ville spise grød, så nu spiser hun igen både havre- og hirsegrød.
Hun er stadig ikke særlig glad for frugtmos, men jeg har fundet ud af at det hjælper at lune det, så glider det bedre ned.
Dette spørgsmål handler om forholdet mellem amning og skemad - noget jeg finder temmelig vanskeligt at vurdere. Som har tidligere har skrevet til dig, har jeg altid givet min datter begge bryster, for at hun skulle blive ordentlig mæt. Jeg har derfor vurderet, at jeg måske ikke har haft verdens mest meget mælk.
Nu hvor jeg er begyndt at give skemad ved siden af, synes jeg det er vældig svært at finde ud af hvor meget bryst jeg skal tilbyde hende - det må ikke være så meget, at det fjerner appetitten til skemaden - men det må heller ikke være så lidt at hun mangler mælk. Som det ser ud lige nu, ser vores dagsplan sådan ud:
Ca. 6.00: Amning
Ca. 7.30: Enten øllebrød, havregrød eller hirsegrød evt. med topping af bær eller frugt - minimum. en halv dl. grød. Vand af kop
Ca. 8.30: Amning og puttes til formiddagslur på halvanden time
Ca. 10.30: Amning
Ca. 11.30: Enten øllebrød med topping af frugt eller grønt eller grøntsagsmos med lidt kød og evt. lidt sovs - minimum. 1 dl mos. Vand af kop
Ca. 13.00: Amning og puttes til middagslur på halvanden time
Ca. 15.00: Amning
Ca. 16.00: Frugtmos og noget at gumle på. Vand af kop
Ca. 17.00: Amning og puttes til power nap på en halv time
Ca. 18.00: Grøntagsmos med lidt kød og evt. sovs - minimum. 1 dl mos samt noget at gumle på. Vand af kop
Ca. 20.00: Flaske med MME til natten ca. 100 ml.
Ca. 20.30: Amning og puttes
Ca. 02.00: Amning
Gisp, når jeg tæller sammen, så synes jeg egentlig, der er mange amninger. Omvendt så synes jeg hendes indtag af skemad er ganske udmærket - er det ikke?
Hvad tænker du om min plan?
Venlig hilsen Karina