Brev:
Sover urolig
6. april 2012
Alder:
6 mdr.
Sover urolig
Hej Helen,
Så har vi igen brug for din hjælp. Min datter er lige blevet 6 mdr. og hun er en supper glad lille pige, men vi har problemer med søvn.
For ca. 3 uger siden ændrede der sig meget vedr. hendes søvn, hun var ellers lige begyndt at sove bedre, og jeg var ved at ånde lettet op. Hun sov ikke længere i vores arme og jeg skulle ikke bære hende for at få hende til at sove, og om dagen kunne jeg bare lægge hende i barnevognen og hun sov uden at jeg skulle trille med hende.
Nu har hun svært ved at falde i søvn i barnevognen og sover ikke mere end 1 time og 30 min hvis vi er heldige i modsætning til før hvor hun sov 2 time til 2 timer og 30 min. Hun har også så svært ved at overgive sig om aften når vi putter hende, jeg holder hendes arme tæt til hendes krop for at hun kan ligge stille og falde i søvn, hvis jeg ikke holder hendes arme så ruller hun fra side til side og kan ikke falde i søvn og begynder at græde. Når hun er faldet i søvn sover hun det første 40 min uden at rode rundt i sengen, men derefter ligger hun så urolig, og vender sig på maven og jeg skal hjælpe hende med at dreje tilbage på ryggen, og så kaster hun sig fra side til side, hun forsøger at kravle i sengen, så taber hun sutten og så skal jeg igen op. Hun sover ca. 20 min og så vågner hun og skal have sutten eller hjælp til at vende sig og finde en sove stilling, og når jeg har gjort det så sover hun igen.
Hun sover rigtigt meget på siden. Nogle nætter fortsætter hendes roderi i sengen end til 1 -2 tiden om natten og jeg har endda prøvet at være vågen end til 3 om morgen. Jeg er helt ødelagt når jeg så står op om morgenen. Jeg har endda prøvet at lægge hende i hendes slee-bee pose for at hun skal ligge lidt mere stille men det hjælper ikke rigtigt. Hun bliver puttet ca. kl 21:30 og vågner ca. 07 om morgen, hun ammes 2 til 3 gange om natten.
Rigtigt meget af hendes vågne tid bruger hun på at øve sig i at kravle og hun har næsten lært det, hun kommer rundt i hele stuen, og hun er så ivrig efter at lære det at hun ikke giver op og bliver ved med at forsøge. Jeg tænker på om det kan være en af grundene til at hun ikke kan finde ro om natten fordi hun er alt for aktiv om dagen. Men hun vil gerne fremad, vi presser hende ikke, hun er god til at lege selv på hendes legetæppe. Hun elsker også når vi synger for hende og hun synger med os.
Efter en lang smøre kommer mit spørgsmål, hvordan kan jeg hjælpe hende med at sove mere roligt, så vi kan får en bedre nattesøvn og hvordan får jeg hende til at gå tidligere i seng (kunne rigtigt godt tænker mig at hun blev puttet ved 20 tiden, så vi også på et tidspunkt har aftnerne for os selv)?
Hilsen den søvnige mor