Svar: Hyppig afføring - 10 mdr.
5. april 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din datter må meget gerne have afføring dagligt, det er helt normalt og det er i princippet bedre at hun har afføring et par gange om dagen og at maven fungerer godt, end at hun har forstoppelsesproblemer.
Det kan dog godt være at hun har brug for en lidt anderledes sammensat kost, gerne med lidt mere variation. Når børn har tendens til løs mave, så kan det skyldes at de får for store mængder fibre f.eks via for groft brød. Det kan skyldes at de spiser for store mængder frugt og bær, spiser for sødt eller spiser for fedtfattigt. Det kan også hænge sammen med at hun måske ikke tygger maden tilstrækkeligt og derfor kommer noget af maden mere eller mindre helt igennem systemet - det kan du sandsynligvis se i bleen ... :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra din nuværende plan, ser således ud:
Morgen kl 7: Prøv med havregrød, øllebrød eller mysligrød som alternativ til den nuværende fuldkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 lys bolle med smør, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med stykker af frikadelle, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, 1/2 hårdkogt æg, lidt godt kogte pastaskruer eller lignende. Må også meget gerne få grøntsagsmos eller varm mad til frokost - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 14.30 som nu
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler og evt. 1/2 bolle med smør og lidt frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller osv. Der skal være mad i stykker og også mos - frikadelle kan gives i stykker og kartofler moset med sovs kan du give på ske eller gaffel. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 20 som nu
De brødtyper du vælger skal være fiberholdige men uden for mange kerner. Og det samme gælder grødtyperne du forsøger dig med.
Prøv også med grøntsager, kød og fisk til frokost. Gerne suppleret som grøntsagsmos eller rester fra aftensmaden, som hun med sikkerhed kan tygge og dermed bedst fordøje.
Og prøv med tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende (3,5% fedt) med revne æbler om eftermiddagen. Det er også med til at holde maven igang naturligt.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske