Brev:
Putte problemer - 3 år
5. april 2012
Alder:
3 år
Putte problemer - 3 år
Hej Helen.
Vores datter er lige blevet 3 år for nogle dage siden. Hun startede i børnehave for nogle måneder siden og selvom det selvfølgelig er en stor omvæltning for hende, så går det bare så godt, og hun er rigtig glad.
Det er lidt forskelligt, om hun sover middagslur - ind imellem sker der alt for meget spændende i børnehaven, så hun ikke har tid til at sove, men som regel har hun stadig brug for en lur på 1-1½ time.
Vi har dog nogle problemer omkring putning om aftenen. Hun er ikke ked af det, når vi siger, at det er sengetid. Vi læser bog for hende og snakker om, hvad der er sket om dagen. På den måde fungerer det rigtig fint.
Men hun vil have, at vi skal blive inde ved hende, indtil hun sover - og faktisk ligge ved siden af hende og gerne holde i hånd, hvilket godt kan tage over en halv time. Hun bliver så ulykkelig, hvis vi prøver at gå derfra - også selvom vi fortælller, at vi er lige udenfor og at hun kan kalde på os (eller selv komme - hun sover ikke længere i tremmeseng, så kan sagtens selv stå ud af sengen).
Hvordan griber vi det bedst an - vi vil gerne gøre tingene, så hun er mest muligt tryg og ikke bliver ulykkelig og ked det - omvendt er det også lang tid at skulle ligge med hende, inden hun sover - og vi synes godt, hun måtte "lære selv at falde i søvn".
Vi håber du har nogle råd til, hvordan vi kommer videre og kan få ændret vores måde at putte hende på.
Med venlig hilsen
Jette