Svar: Flaskeudtrapning - 7 mdr.
5. april 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Guldklumpernes mor
Tak for dit brev. Ud fra de tidspunkter din datter får flaske på nu, vil det normalt være flasken om formiddagen der udgår, altså den kl 9. I stedet erstattes her af et mellemmåltid.
Din datter drikker dog kun 160ml hver gang og får lige nu derfor 640ml mme i døgnet via flaske. Du bør derfor ikke skære yderligere ned i mælkeindtaget før hun er omkring 9 måneder. Det er vigtigt at hun får både mælk, men også væske nok og flasken dækker en vigtig del af hendes væskebehov.
Når hun bliver 9 måneder kan du skære ned til 3 flasker dagligt, hvilket betyder at hun så vil få 480ml.
I 10-12 måneders alderen vil det normalt være passende med 2 flasker dagligt, svarende til 400ml som sikrer hendes behov for jern indtil hun er 1 år. Hvis hun til den tid stadig kun drikker 160ml af flasken, kan det være nødvendigt at bibeholde de 3 flasker. Du kan dog også til den tid vælge at bibeholde mme i grøden hun spiser, for på den måde at sikre hende mme nok. Og væskebehovet vil hun så i den alder bedre kunne indtage ved at drikke mere af en kop.
De to flasker hun i 10-12 måneders alderen vil have behov for, vil ofte være aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, altså de to flasker der ligger 18.30 og 02. Disse tidspunkter kan naturligt ændre sig hen af vejen i takt med at hun bliver mere vågen om aftenen og sandsynligvis først går i seng kl 20 ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske