Svar: Putte til nat og det løse
21. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Jonathan må gerne ligge og tumle lidt rundt inden han skal sove og han må i den forbindelse gerne ligge lidt alene, hvis du fornemmer at det vil fungere fint. Så længe han ikke græder, en virker til at nyde lidt tid til motoriske udfoldelser, så må han gerne bare være glad i sin seng :) Det kan være en måde han ligesom får den sidste energi ud, før han så kan sove.
Modsat, så kan han også have brug for din hjælp til at finde fysisk ro og det kan derfor hjælpe ham at du sidder der og holder hænderne på ham fordi han så bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen. Du skal derfor prøve at finde ud af, hvordan det vil fungere bedst og så gøre det der lige nu virker. Det er her vigtigt at du er fleksibel, så det der virker lige nu vil måske ikke virke om en måned og det er okay. Det kan også være sådan, at han måske ligger 10 minutter for sig selv og tumler lidt rundt, hvor du går frem og tilbage, så bliver han lidt ked af det og du bliver så ved ham de 3-5 minutter, hvor han har brug for at mærke dig, for at slappe af og overgive sig til søvnen. Andre gange vil du måske opleve at han rent faktisk er faldet i søvn, når du kommer tilbage til ham ... Fleksiblitet alt efter, hvad han signalerer behov for :)
Metoden med at gå frem og tilbage med ca. 3 minutters intervaller virker ofte ikke i denne alder men først i 8-10 måneders alderen. Idéen med denne metode er at vise ham, at du ikke er forsvundet og det er især under separationfasen at han har behov for denne tryghed. Så hvis du går fra ham nu, så er det ikke fordi du "bruger denne metode", men fordi du lige nu fornemmer at han har brug for lidt alene tid, for at overgive sig til søvnen ...
Med hensyn til NAN 2 så kan du skifte, fordi du gerne vil sikre ham et ekstra jerntilskud. Jernindholdet er højere i type 2 end i type 1. Men hvis du synes det går rigtig fint med type 1, så kan du også bibeholde denne.
Med hensyn til grøntsagsmos, så prøv at lave mos uden kartoffel. Nogle børn får kvalme af netop kartoffelmos, men vil f.eks. godt kunne spise mos lavet af forskellige rodfrugter eller andre grøntsager :)
Fortsat held og lykke og planen for dagen ser fin ud :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske