Annonce

Annonce

Brev:

Koncentrationsbesvær


20. marts 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Koncentrationsbesvær

Hej Helen,

Først og fremmest mange tak for en god brevkasse som jeg flittigt læser dine svar på. Også en tak for dit svar på mit første brev, som har givet masser af stof til eftertanke.

Faktisk har vi på baggrund af det du har skrevet taget kontakt til kommunen og har set en fysioterapeut fra PPR som har talt med os og set vores dreng tumle rundt imens vi talte.
Umiddelbart fandt hun ham ret velfungerende men kunne jo høre på os at han er et uroligt barn. Hun sagde at man ikke på nuværende tidspunkt kan tale om lidelser eller noget.
Han er jo fysisk utrolig godt med - grov og finmotorisk.

Indtil jeg gik fra barsel og han startede i dagpleje var han på alle måder godt med eller foran sin udvikling. Efter han startede i dagpleje og samtidig fik væske på ørerne er han blevet mere urolig og har svært ved at koncentrere sig. Nu er vi flyttet og også startet i kommunal vuggestue som jeg har indtryk af bliver VIRKELIG skønt for ham! I den private dagpleje fandt vi ud af at han blev fodret med rigtig mange figne/sukkerkiks eller kager og han var skrup sulten og tørstig når vi hentede ham. Han fik ikke ordentlig mad der. Derudover sov han ofte kun 45 min - 2 timer til middag, og han sover kun én lur. Vi kan ikke lægge ham om eftermiddagen efter vi har hentet ham!

Denne fejlernæring samtidig med væske på ørerne og et par mellemørerbetændelser har nok ikke hjulpet ham til at koncentrere sig eller at være glad og tilfreds. Så det forklare måske noget/nogle af de problematikker jeg beskrev for dig i mit sidste brev. Nu har han ikke været hos dagplejemoderen siden i fredags (4 dage) og han er på ingen måder lige så "vrøvlet" og "ude af kontrol" som vi tidligere har oplevet når vi har hentet ham fra dagplejen.

Han er glad og tilfreds det meste af dagen, men har temperament og krudt i måsen! Men kan det være for meget?
Det er derfor jeg skriver til dig nu.

Vi har altid haft svært ved at holde ham i højstolen særligt længe ad gangen. Men har nu pillet babybøjlen af og nu sidder han lidt længere. Samtidig har han nu i 3 dage i vuggestuen set de andre børn sidde koncentreret og stille i deres højstole, men det kan han ikke! Han starter brokkelyden så snart han sidder i stolen. Kalder på maden og er utålmodig. Når han ikke vil have mere at spise vil han ned med det samme! De andre børn bliver siddende - rolige. Han vil ned og lege. Det er sådan vi har gjort her hjemme, men han har ikke før nu haft nogen andre børn at spejle sig i. Børnene i dagplejen var yngre end ham.

Men idag skulle jeg som et led i indkøringen i vuggestuen gå 20 min. for første gang. Jeg gik og han blev selvfølgelig ked. De gik med det samme igang med formiddagsmaden. Efter 30 min fik jeg den besked at jeg bare skulle komme om yderligere 30 min. for det gik så godt :-)

Da jeg kom tilbage efter 1 time var han bare super glad og de fortalte at han havde siddet i højstol lige så længe som de andre (mad+ventetid+ sange). Jeg er meget positiv overrasket :-D

Herefter skulle vi lave sanglege. Hvor alle børn skulle sætte sig på gulvet sammen med pædagogerne og synge div. sange med fagter og rekvisitter. Virkelig spændende og sjovt. Men min dreng løb bare rundt i rummet ved alle de andre ting og ville ikke have noget med det at gøre. Ved en enkelt sang kom han hen og tog en ærtepose som de andre. Vi andre puttede den på hovedet som der blev sunget, men han kiggede bare på pædagogen og løb herefter væk med ærteposen. Selvom jeg kalder ham hen, overhører han mig.

Tror du at det er fordi han ikke er vant til den slags samling og regler? Kan han lære det mon, er min bekymring.

Inden vi gik igang med legen vidste jeg godt at han ville løbe en stor bue udenom. Og ganske rigtigt. Jeg valgte aktivt at deltage i pædagogernes leg for at vise ham at det er dét der er på programmet nu og interesant og sjovt :-)
Det virker som om han ikke kan overskue det eller koncentrere sig om det.
Andre situationer hvor jeg er bekymret for hans koncentration er når han leger med sit legetøj.

Han leger faktisk ikke meget med det. Hvis jeg forsøger at vise ham noget - tuscher og papir fx. Sådan tegner man og har du lyst til at være med? Han vil gerne have tuscherne - og pille propperne af og på (skal have lidt hjælp), men han nærmest nægter at bruge tuscherne til det de er lavet til - at tegne. Han tager dem med rundt i ...


Annonce

... huset. Putter dem ind i sin brandbil, kaster med dem, gemmer dem og finder dem frem igen osv.

Pludselig kan han komme hen - meget senere - og tage en tusch og hurtigt lige tegne et par streger på papiret, og så er han videre igen :-)

Jeg tænker: godt at han da alligevel registrerer at jeg har vist ham noget og kaldt ham hen til det, men han kan nærmest aldrig fastholde en leg eller aktivitet i særlig mange sekunder eller minutter, og han er sjældent interesseret hvis vi prøver at vise ham det.
Hvad tænker du om det?

Hvis han sidder med puttekassen og skal have klodserne ned i hullerne, eller puzzlespilsbrikkerne til at passe giver han lynhurtigt op. Han gør sig ikke umage eller prøver rigtigt. Lykkes det ikke første gang eller anden vil han ikke mere og skynder sig væk.

Han bevæger sig nærmest hele tiden. Hvis han sætter sig for at lege med noget eller studere noget gør han det hvis vi ikke lige er i syne. Og det er meget kort tid! Vi har flere gange set ham gøre noget af det vi har prøvet at vise eller leget med ham, men han vil ikke gøre det sammen med os, men selv i det skjulte...? Jeg er jo på den ene side glad for at han opfatter at vi vil lege med ham og viser ham hvordan legetøjet kan bruges, men ked af det på den anden side, fordi det virker som om han har præstationsangst....

Tror du vi presser ham?

Han bliver ofte irriteret hvis jeg/vi spørger ham om han vil et eller andet: lægge puslespil, læse i en bog osv. Han løber væk og brokkelyden kommer også samtidig. Jeg plejer at sige at det er okay at han ikke gider. Men nogle gange sidder jeg bare selv og kigger lidt i bøgerne, samler puslespil for at vise ham at JEG i hvert fald finder dem spændende.

Han tager dog MEGET sjældent selv fat i bøgerne også selvom jeg ikke kigger.
Er det mon okay for hans alder? Det virker som om det keder ham eller det kræver for meget af ham til at han har lyst.

Hvis det er en leg/aktivitet jeg finder på afviser han som regel, men jeg husker en leg han selv fandt på og dog uden sprog fik han kommunikeret til mig hvad han ville:
Jeg skulle sætte hundesnoren fast i hans blå elefantbamse, Bodil. Det gjorde jeg og vi skulle begge to holde i håndtaget på snoren og trække Bodil rundt i huset. Det syntes han var sjovt:-) Det var meget vigtigt også at Bodil stod på alle fire. Væltede hun skulle vi stille hende op igen :-)

Når vi går tur med hunden VIL han også gå med snoren ellers bliver der ballade;-)
Er det mon okay at han ofte kun vil lege de lege han selv finder på?

Siden han var helt lille og begyndte at kravle (6 1/2 mdr) har han været utrolig interesseret i ledninger og snore. Mest ledninger. Kunne han få lov til det, ville han gerne lege med dem hele dagen og sådan har han det stadig(!) Vi fjerner dem og hundesnoren også. Den kunne han også gå med hele dagen, hvis han fik lov. Vi fortæller ham at han skal lade ledningerne være og hundesnoren gemmer vi væk nu. Stadig er han mere interesseret i tupperwareskuffen i køkkenet, kost, spand, gulvmoppe, klude som han pudser med, end sit legetøj. Puha....
Hvad skal jeg tænke om det her?

At han virker så flyvsk og ukoncentreret kan måske få ham til at fremstå som dum, men det har jeg ikke en fornemmelse af at han er. Han er ofte snu, meget sjov og gør intelligente ting som at åbne låsen på en låge, selvom han aldrig har gjort det før. En af pædagogernes første kommentarer til ham var at han er meget nysgerrig! Og det er rigtigt. Han er meget undersøgende. Løber rundt i hele rummet og undersøger alt. Piller ved alt. Det er dog ikke undersøgende og nysgerrig på den stillesiddende og "jeg vender og drejer lige det her legetøj 100 gange" - måden.

Han vinker ikke farvel selvom vi dagligt øver det med ham. Han har dog gjort det før, for længe siden, men det virker som om han ikke gider eller kan se formålet? Han kigger bare og ser tænksom ud. Som om han tænker over hvor far nu skal hen?
Hvad tænker du om det?

Jeg ved at det langt og det beklager jeg.. :-/
Jeg følte bare for at fortælle dig nogle eksempler for at give dig så godt et billede af hans manglende koncentration som muligt.

Jeg håber selvfølgelig at det bare vil blive bedre eller komme af sig selv når han nu også ser andre børn være koncentreret om noget.
Eller er det mon os der gør noget forkert med ham...?

Med venlig hilsen

Mig der elsker sin søn!

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

16. november 2024 | Udstyr | 14 mdr.

Jakke og flyverdragt i autostol?

Kære Helen Jeg har bare lige et kort spørgsmål, som jeg håber, at du kan...

Læs hele brevet og Helens svar


18. oktober 2024 | Sygdom | 14 mdr.

Skoldkopper eller hånd- fod og mundsyge?

Kære Helen Vores datter på 14 måneder har fået enten skoldkopper eller hånd-...

Læs hele brevet og Helens svar


13. oktober 2024 | Sygdom | 18 mdr.

Skoldkopper, bedsteforældre og smitte

Kære Helen. Vores søn på 18 måneder har fået skoldkopper og i den...

Læs hele brevet og Helens svar


16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

Læs hele brevet og Helens svar


12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!


Annonce