Svar: Søvnrytme, 6 uger
20. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes når de sover, men skal have lov til at sove fordi de naturligt har brug for at sove. Men der er dog undtagelser og hos jer er der en undtagelse. Jeres dreng er 6 uger gammel og skal ikke sove én lang lur på mellem 5-8 timer i løbet af dagen.
Set fra rummet er vores planet halvt mørk og halvt lys, og på samme måde er din drengs døgn opdelt i lyse og mørke timer. Det mønster ligger dybt i os, i form det biologiske ur.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke helt etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt og du skal hjælpe din dreng med at fin tune sin rytme. Han skal så vidt muligt sove om natten og være vågen i dagtimerne - han skal naturligvis have den søvn han har behov for, men skal han sove længe, så bør det længste søvnstræk ligge om natten og ikke om dagen og det skal du hjælpe ham med. Og det længste søvnstræk bør ikke være mere end max 5 timer i denne alder.
Det er samtidig meget vigtigt at han får mælk nok og det er der en risiko for at han ikke gør, hvis han sover 5-8 timer. Han bør spise med mindst 3-4 timers mellemrum og når han springer 1-2 måltider over om dagen, så vil han naturligt søge disse ekstra om natten og det er uhensigtmæssigt for jer begge på sigt.
Så derfor: Du bør vække din dreng om dagen, når han har sovet 3 til max 4 timer. Det vil sige fra sidste amning startede og til han ammes igen. Det betyder at hvis du ammede ham sidste gang kl 12, så bør han ammes igen mellem 15-16. Hvis han ikke vågner og melder sig selv til måltidet, så væk ham stille og roligt og så nænsomt du kan, så han kommer op, bliver skiftet, får mælk og så kan han sove igen :)
Han har brug for mellem 15-16 timers søvn på et døgn, og det vil være rigtig fint hvis han samlet sover 6-7 timer om dagen og måske ca 9 1/2 time om natten. Om dagen gerne 3 lure, som samlet altså varer mellem 6-7 timer. Han bør blive ammet mindst 6 gange i døgnet og meget gerne mere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske