Svar: 3 år og pludselig kræsen?
19. marts 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Moosette
Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage til Danmark.
Børn i din datters alder vil ofte sætte stor pris på at mad serveres adskilt. De bryder sig ikke om sammenkogte retter, men vil meget gerne kunne vælge til og fra og vil også meget gerne kunne se, hvad det er de får serveret.
Det kan derfor være en rigtig god idé at du serverer maden ved siden af hinanden og evt. købe en tallerken inddelt i rum, så der kan ligge kød i et rum, pasta i et andet, lidt sove i et tredie, grøntsager i et fjerde osv.
Børn i denne alder kan også nogle gange have lidt aversioner mod kogte grøntsager og det er her en rigtig god idé at give rå grøntsager eller råkost i stedet. Du kan lave forskellige grøntsagsstænger, som du stiller frem og lader din datter spise som snack og du kan med fordel lave lidt dressing eller dyppelse, til grøntsagerne, så er de lidt sjovere at spise.
Du kan også med fordel lave råkost, hvor du f.eks. river gulerod, spidskål, æble og kommer lidt appelsinstykker, ananas eller lignende på. Giv det f.eks. om eftermiddagen, når I kommer hjem fra børnehave og har hun spist lidt grøtsager om eftermiddagen, så behøver du ikke fokusere på hvor mange grøntsager der glider ned under aftensmaden, så kan du bedre acceptere hvis hun der kun spiser kød og pasta.
Det er, som du skriver, en rigtig god idé at lade hende være med, når der skal laves mad. Det at følge processen, dufte maden og røre i gryden kan appellere og motivere til lysten til at spise.
Det er en rigtig god idé at lade mindst en ting i måltidet, være noget som hun er glad for. Det vil sige at hvis du ved, at hun altid vil spise rugbrød, så server et stykke rugbrød sammen med den varme mad. Så kan hun gå igang med at spise det, når I spiser sammen og så er hun igang og I skal ikke starte med at diskutere maden. lad hende spise rugbrødet og måske vil hun så også smage på lidt af det andet. ender hun med kun at spise sit rugbrød, så har hun fået noget at spise, I har spist sammen og holdt fast i at I spiser mad sammen om aftenen.
Jeg synes ikke hun skal gå i seng og være sulten. Tilbyd hende et godnatmåltid, der serveres adskilt fra aftensmaden. Hun skal altså ikke have noget andet, end det du har lavet, når I spiser aftensmad - hun spiser det der står på bordet og får som sagt altid en ting hun med sikkerhed spiser - og vil hun ikke have mere end det, så er det sådan. herefter kan hun så komme i bad, få nattøj på osv. og hun kan få et måltid at gå i seng på. Det kan være en godnatgrød, det kan også være et stykke rugbrød eller det kan være rester fra aftensmaden. Hvis I f.eks. har fået frikadeller til aften, så kan hun få en kold frikadelle inden hun skal sove, som hun kan sidde ved bordet og gnave :)
Du kan også lave grøntsags- og frugtsmoothies til hende, som du har fået anbefalet. Det der er vigtigt at huske på her er, at syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Det er derfor vigtigt at hun ikke går og nipper til det, men får det som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen. Man kan med fordel komme lidt A38 i eller spise det ved siden af, da det neutraliserer syren lidt.
Du kan bage selv, hjemmebagt brød vil de fleste børn gerne spise og du kan variere de hjemmebagte boller ved at komme kartoffel, græskar, spinat, gulerod eller lignende i bollerne. Og på den måde få mere variation ind :)
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske