Brev:
3 år og pludselig kræsen?
19. marts 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
3 år og pludselig kræsen?
Kære Helen.
Vi skriver til dig igen, da vi tidligere har været utroligt glade for dine svar og din bog om sovevaner.
Vi har lige nu et problem med vores datters spisevaner. Isabelle er 3 år og 4 måneder. Hun startede i Børnehave i Danmark i september. Indtil da havde hun gået i vuggestue i Canada.
Indtil for nylig spiste hun næsten alt vi satte foran hende på bordet. Der var et par meget få ting, hun ikke kunne lide, men hun elskede grøntsager, kød , ja alt... Nu, siden hun startede i børnehaven er hun begyndt at sige "Det kan jeg ikke lide" til næsten alt mad. Hun vil kun spise pølser, rugbrødsmadder (helst med jordnøddesmør) og pasta.
Selv hendes tidligere favoritmad som kartofler og spinat afviser hun.
Vi kan ikke forstå hvad vi gør galt. Hun plejede jo at være så glad for mad. Jeg har ikke indtryk af at der er problemer med det i børnehaven. Jeg kan læse at du råder andre forældre til at inddrage hende mere i madlavningen, men det er jeg ikke altid helt tryg ved. Det er ok når der hygge og overskud, men jeg er ofte alene hjemme i ulvetimen med hende (min mands arbejde har deadlines) og lillebroderen på 1½ år som også synes jeg er meget langsom til at få den mad på bordet. Lillebror spiser godt med mad de fleste dage.
Nogle af mine kolleger har foreslået mig at lave smoothies med de ønskede grøntsager i, men jeg synes ikke det er den helt rigtige løsning.
I dag blev jeg så frustreret at jeg foreslog hende at komme i seng uden mad, hvilket hun til min forbløffelse sagde ja til, frem for min mad. Er det sådan man skal være? Jeg kan ikke lide at hun skal i seng på tom mave, men hvad skal man gøre?
Jeg laver aldrig maden stærk, tværtimod prøver jeg at give den en smag jeg ved hun normalt godt kan lide. neutral eller sød. Jeg roser tit maden ved bordet og siger hvor godt den smager, men det er altså svært at få en hyggelig og afslappet stemning frem, når man samtidigt skal holde styr på lillebrors fingre som er overalt for tiden, og kaster mad og tallerken på gulvet i sine forsøg på at lære at spise.
Jeg kender selv eksempler på meget kræsne børn, og jeg gruer for at hun bliver sådan.
Er det bare en fase?
Hun vejer 16 kilo og ser sund og rask ud. Hun elsker sin lillebror men er også meget opmærksom på at hun får samme opmærksomhed som ham. Ved morgenbordet er der aldrig problemer.
Når jeg henter hende i børnehaven fpr hun tit et knækbrød/grovbolle/figenstang da vi rejser hjem med offentlig transport og der kan derfor godt være lidt ventetid, og børnene er sultne inden vi når hjem.
Hvad er sin vurdering?
På forhånd tak for din hjælp!
Moosette