Svar: Vil ikke selv spise med ske
19. marts 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Lone
Selvstændighed er mange ting og når jeres dreng vil mades, så er det også en måde at vise selvstændighed på - "jeg har brug for at du hjælper mig med at spise" :)
De fleste børn er omkring 16 måneder før de mestrer at spise med en ske, så mon ikke det kommer stille og roligt :) Du fortæller jo at han fint kan spise selv, både med fingrene og med gaffel og det er rigtig fint og det skal du naturligvis lade ham gøre.
Det er meget svært at spise med en ske og han oplever det ikke som en succesoplevelse, når han forsøger og derfor har han måske "givet lidt op". At spise med ske kræver styring over håndledet og hos din dreng sker sandsynligvis det, at når han fører skeen til munden, så får han vendt den på hovedet og maden falder af skeen. Hvor med fingrene eller en gaffel, når han at få maden ind i munden - altså en oplevelse af at kunne :)
Giv ham mad i hånden som han selv kan sidde med, når I mader ham. giv ham også gerne en gaffel i hånden, som han selv kan bruge imens du f.eks. supplerer ham med lidt på en ske. Han kan f.eks. selv spise frikadellen med gaflen og du giver ham så de mosede kartofler og sovs med en ske ved siden af. Stille og roligt vil han naturligt begynde at efterligne dig og lysten til selv at forsøge og også lære at mestre skeen vil komme naturligt.
Når du giver ham ren skemad, så giv ham selv en ske i hånden så han kan forsøge, når han har lyst og igen har fundet modet til det og hjælp ham så ved at motivere og støtte, så godt du kan :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske