Svar: Svært at falde i søvn i barnevognen hos dagplejer
6. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres dreng forbinder det at falde i søvn med at få bryst, så når han græder hos sin dagplejer, så er det fordi han savner brystet og den lune mælk.
Han er 9 måneder gammel og derfor kan man naturligvis godt overveje om man skal introducere en flaske - han skal jo af med den igen og kan jo i princippet stadig godt få sit behov for mælk dækket af bryst, når han er hjemme ... men i forhold til situationen, så kunne I overveje en flaske som en mulighed. Han kunne evt. få flaske i barnevognen og det kunne godt være en måde som minder så meget om amningen han er vant til at han vil falde bedre til ro.
Dagplejer kunne også forsøge med en kop lun mælk og en banan inden han puttes. den lune mælk minder også lidt om amningen og mælken han er vant til at få - han må godt få sødmælk i koppen - og banan kan have god effekt på søvnen og det ligger godt i maven.
Det kan også nogle gange hjælpe at dagplejer starter med at lade jeres dreng sidde op i barnevognen og kikke på de andre børn. Han skal naturligvis have sele på og være sikkerhedsmæssigt sat godt og imens hun så putter de andre børn så sidder han og kikker på og følger med og "forbereder sig på" at han skal sove om lidt. Og når de andre er puttet, så går hun så tilbage til ham og lægger ham ned, kærtegner ham lidt, vipper vognen lidt frem og tilbage og han falder i søvn .. :)
Når du har ham hjemme i weekenden, så vil det være rigtig godt at du ikke ammer ham inden middagsluren men forsøger med f.eks. lidt lund mælk af en kop eller lader ham sidde op i barnevognen, så jeres ritual derhjemme naturligt også minder mere om det ritual dagplejer vil have og så det på den måde bliver genkendeligt og dermed trygt for din dreng :)
Og så skal du ikke have det dårligt. Dagplejer lyder til at have et godt tarv på børn og du har stor tillid til hende - det skal nok gå :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske