Svar: Nattevågninger
6. marts 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Gemma
Din dreng er i separationsfasen, hvilket betyder, at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt, samtidig med at han nu er begyndt at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd. Han kryber over gulvet, begynder også nu at kravle og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Hans behov for nærhed og fysisk kontakt er dog stadig stort og netop om aftenen og natten viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed, som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Hans øgede motoriske udvikling gør også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når de er vågne og når de sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Hans øgede mentale udvikling, drømme aktivitet - alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme, hans motoriske øgede selvstændighed osv. gør at han naturligt søger brystet mere i denne periode. Det er derfor helt naturligt at børn i denne alder begynder at øge deres mælkebehov. Ikke fordi de har behov for den ekstra mælk, men fordi brystet giver dem nærhed og tryghed og ro.
Men det er samtidig vigtigt at holde amningerne lidt nede, og forsøge at sætte noget andet i stedet, så han ikke pludselig begynder at indtage mere mælk end rigtig mad. Netop fordi han jo også har en alder nu, hvor han har brug for meget mere rigtig mad og mindre mælk. Jvf. netop afsendt plan.
Han må meget gerne selv slippe brystet, når han er færdig med at amme, fordi det viser at han har fået hvad han har behov for. Hvis han ikke slipper brystet, så vil det være nødvendigt at du fjerner brystet fra hans mund, når du putter ham - og det på det tidspunkt hvor han er døsig. Det vil sige der, hvor han er næsten ved at falde i søvn, øjnene kører rundt i hovedet, han har tydeligt svært ved at fokusere, gaber, giver sig lidt og er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Der putter du ham ned i hans seng, står ved ham, beroliger ham med dine hænder og nærhed og luller ham til ro. Så han lige registrerer at det er sengen han puttes i.
Det kan være en rigtig god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hans seng til din. Du skal naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil give mulighed for at han kan lære at sove i egen seng og at du samtidig kan berolige ham med dine hænder, din nærhed osv. Han kan altså mærke at du er der, han får den nærhed og fysiske kontakt som han lige nu har behov for fordi han udvikler sig rigtig meget og er i separationsfasen, men lærer samtidig i også at ligge lidt for sig selv.
Når han i løbet af natten skal ammes en gang, så tag ham over til dig og am ham liggende og flyt ham så evt. tilbage i egen seng igen. Han får den mælk han har behov for, hjælpes til ro og mærker dig, men lærer også at sove lidt på afstand af dig og lærer på den måde at finde roen selv.
Vælger du at give en flask om aftenen, så kan det være en fordel at give den i sengen, så han ikke oplever at blive flyttet undervejs i sit putteritual, men får lov til at blive liggende og falde til ro. Det må her anbefales at elevere hovedgærdet lidt så han ikke ligger helt fladt, det kan gøres ved at komme en lille pude under madrassen - han er for lille til hovedpude :)
Du skal reagerer på ham inden han vågner helt op og inden han bliver for ked af det, men netop lulle ham til ro med det samme så han hjælpes til at skifte søvnfase, fordi han mærker at du er der og han kan sove videre, på samme måde som da han faldt i søvn. "Sshh-ssshhh" hjælper hvis disse ord også indgår i hans putteritual, når han puttes og det er fint. Men derudover skal han også føle sig nær dig og kunne mærke dig.
Det hjælper nogle familier, hvis barnet puttes i en voksipose eller lignende hvor han føler sig omsluttet - ikke af dine arme, men af pose. Det hjælper nogle familier at komme brio bed-rockers på sengen, så man lige kan vippe sengen lidt og på den måde få barnet lullet videre i søvnen om natten - det kan naturligvis være svært, hvis sengen er koblet til din seng ... :) Men ellers er nærheden og det at han kan mærke dig vigtigt og godt hvis I kan få skabt et nyt ritual, hvor du ikke behøver tage ham op og gå rundt med ham om natten, men netop med din nærhed kan få ham videre i søvnen og finde ro.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske