Brev:
Hysterisk ved sengetid
28. februar 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hysterisk ved sengetid
Hej Helen
Så er det vores tur til at drage nytte af dig. Vores søn, Tobias (2 ½ år) blev storebror for lidt over 5 måneder siden og det har da været lidt svært for ham, men han er fars dreng, så det er gået ok.
Han går i dagpleje ved en nystartet dagpleje og de skal for første gang sige farvel til en dreng i gruppen. Det er der selvfølgelig blevet snakket om, og jeg tror, at det påvirker vores søn meget. Vi har nemlig haft nogle aftener, hvor det er blevet umuligt at lægge ham i seng. Far synger nogle sange for ham og de snakker om dagen, der er gået.. om at den anden dreng skal i børnehave m.m. Når far skal til at forlade værelset (stå i døren ind til han falder i søvn) begynder han bare at råbe nej og nej far. Han bliver til sidst hysterisk og vi ved slet ikke, hvordan vi skal takle ham. I dag endte det med, at far og Tobias efter næsten én time lagde sig i gæsteværelset (som de har gjort i den sidste tid, da Tobias var syg hele sidste uge).
Vi mangler nogle redskaber ti l at hjælpe ham videre uanset hvad vi gør eller siger, så råber han bare nej. Vi har f.eks. prøvet, at trøste ham og tage ham op, men det har modsatte effekt. Jeg har også prøvet at hjælpe, men det har også den modsatte virkning, da han er fars dreng. Vi tænker også, at det er fordi, at han måske er blevet for meget medbestemmende, så han vil bestemme, hvordan tingene skal ske.
Vores søn er trods hans alder meget langt fremme sprogligt og han forstår også meget – han kan dog ikke udtrykke, hvad der nager ham altså hvorfor han siger nej til os.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Tobias´ mor