Svar: Mit barn har tidligere grædt sig i søvn
28. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Kære søde du
Din datter har bestemt ikke taget skade af at græde meget de første måneder af sit liv. Du har været der for hende, beroliget hende, betrygget hende og bevaret roen når hun ikke har kunne og I har et trygt og dejligt ritual omkring hende nu.
Din datter har sandsynligvis hørt til de børn, der af umodenhed græder meget. Nogle børn fødes med et meget umodent nervesystem, som gør at barnet græder mere end andre børn og som også betyder at barnet har svært ved at holde op med at græde. Barnets evne til at falde til ro og evne til at regulere sine følelser er umodent, man kan sige at barnet har en midlertidig selvreguleringsvanskelighed. Og når det netop er midlertidigt, så er det fordi det ofte stopper efter 3-4 måneder.
At barnet fra starten har haft svært ved at regulere sin gråd, betyder ikke at barnet senere hen får svært ved at regulere stressede situationer. Og det der betyder noget er netop at du som forældre, som mor har været der for dit barn, også selvom du ikke har kunne opfylde dit barns behov eller ikke har kunne stoppe dit barns gråd. Du har været sammen med din datter, du har båret rundt på hende, vugget hende og ladet hende mærke at du var der, vist hende at du godt kunne rumme hende og hendes gråd, selvom det nogle gange naturligt har været næste umuligt for dig :)
Så find du roen i at du har gjort det rigtig godt og at du netop ser resultatet nu, hvor din datter elsker at putte sig ind til dig og trygt falder i søvn, når hun skal sove :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske