Svar: Nægter skemad - er det en fase?
28. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at din dreng er blevet rigtig godt træt efter jeres tur til Jylland. Der er sket rigtig meget, han har oplevet mange nye ting og fået rigtig mange nye indtryk, så nu hvor I er hjemme igen, skal han lige have nogle dage, at komme sig på - og det betyder også dage, hvor han sover anerledes og har vågne perioder, hvor han naturligt virker mere pylret, ikke rigtig vil spise eller drikke men bare er lidt svær at stille tilpas. Det er helt okay og helt normalt, sådanne dage kan vi alle have.
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at han ikke er helt rask. Måske er han ved at blive syg og er forkvalmet, har ondt i halsen eller er bare utilpas og har derfor ikke lyst til at spise - måske har han ondt for tænder (som du også har overvejet), så det er dejligt at gumle på noget, men ikke at spise ...
Som udgangspunkt er det en god idé at holde fast i en nogenlunde fast dagsplan og en plan for dagen til et barn på 6 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller anden grød, prøv at variere lidt fra dag til dag, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaskeog puttes til middagslur 13.30 Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Og tilbydes også ofte flaske om eftermiddagen.
Powernappen begynder ofte at kunne springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20. Dette tidspunkt variere efter om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der i denne plan mange små måltider dagen igennem og det der er vigtigt er ikke hvor store mængder han spiser, men at han spiser lidt og tit og får naturlig lyst til at spise. Han skal have lidt på ske og også mad i hånden at gumle på selv. Og spiser han ikke mere end 4 skefulde eller ½ dl så er det okay, så spiser han sandsynligvis lidt mere til næste måltid.
Sammen med skemaden gives vand af kop og mælk gives inden han puttes til at sove, som en del af hans putteritual.
Prøv at give ham skemaden siddende på dit skød, så han føler sig tryg og rolig og kan mærke dig, når I forsøger. Prøv med en blød ske af silikone i stedet for en ske af stål. Og start gerne med at give ham noget i hånden som han kan gumle på først og følg så efter med maden på skeen derefter :)
Se også min bog "Helens bog om børn og mad" - hvori du finder opskrifter, dagsplaner og masser af gode råd det næste år frem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske