Brev:
Nægter skemad - er det en fase?
28. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Nægter skemad - er det en fase?
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, da jeg ikke ved, om jeg skal være bekymret eller "give efter" for min lille dreng, og sige det er bare en fase.
Min dreng er lidt over 6½ måneder. Han blev stille og roligt introduceret for grød og mos allerede, da han var 4 mdr. Han virkede ikke så interesseret, så det var ikke noget, han fik fast.
For ca. måned siden begyndte jeg at give ham mere grøntsags og frugtmos. Frugtmos og gulerodsmos var et hit. Prøvede også med grød - ris og hirse, men det ville han ikke have.
Jeg prøvede selv at få ham ind i en rytme med mad og flaske, men det fungerede ikke. Og det endte med, at han vågnede hver anden time om natten og ville spise.
Så fandt jeg et forslag, fra dig, til en dagsrytme til en barn på 7 mdr. og tænkte, at den ville jeg tage udgangspunkt i.
Det er også gået rigtig godt i en uge. Starten af dagen fungerer fint med morgenmad, frugtmos og den første lur. Derefter er det lidt på gefühl, og aftensmad er han ikke interesseret i.
Vi bor i Kbh og har her i weekenden været et smut til Jylland. I weekenden og under køreturen derover og hjem har jeg forsøgt at følge rytmen, så der ikke var for mange ændringer. Synes også det gik fint under omstændighederne. Det er jo helt nye omgivelser og indtryk for sådan en lille en.
Nu er vi hjemme igen, og det er som om, at jeg skal starte helt for fra. I går fik jeg ikke noget grød eller mos i ham. Han fik spist lidt agurk, som han selv sidder og gumler på, men ville slet ikke mades med ske. Der var ikke noget at gøre, så han måtte få flaske.
I dag lader til at blive lige sådan. Lavede havregrød til ham med lidt frugtmos, da jeg ellers ikke får det i ham, men han lukkede i som en musling. Han fik skeen, da han blev ved med at række ud efter den og blev ked af det, hvis han ikke fik den. Så den sad han og gumlede på, men blev lidt sur over, den til sidst ikke smagte af noget. Jeg kunne se, han var sulten, men han ville ikke have skemad. Så han fik en flaske kl. 7.45 på 150 ml, som han tømte. (sidste flaske om natten var kl. 3.30. Det plejer dog at være ca. 4.30 - 5).
Kl. 9 ville jeg se, om han var klar på noget frugtmos. Det var frugtmos med fuldkorn han har fået før, men det ville han ikke have. Han var heller ikke interesseret i en agurkstang. Han var træt, så kl. 9.11 satte jeg mig med ham i mine arme, og 5 min. efter sov han. Kl. er 10.16 og han sover endnu.
Han stod op kl. 7 - hvilket er dejligt, da han i lang tid stod op kl. 5 - 5.30.
Så mit spørgsmål er: Hvordan skal jeg fortsætte? Jeg vil jo mene, at jeg skal fortsætte med at prøve med skemaden, men det er godt nok frustrerende, når han slet ikke vil, og bliver ked af det.
Hvor meget skal jeg insistere og, hvor hurtigt skal jeg ty til flasken?
Har i morges ville jeg lave noget andet grød til ham for at se, om det bare var maden, men det kunne jeg ikke nå, inden han så var blevet meget ked af det.
Han er ikke forstoppet, han har rigeligt med prutbleer. Og jeg kan ikke mærke nogen tænder. Han savler dog meget, men vil gerne sove. I nat har han endda sovet rigtig godt. Han blev puttet lidt sent i forhold til, hvad han plejer. Han kan normalt ikke holdes vågen til mere end 19 - 19.30. I går sov han omkring kl. 9. Første flaske var kl. 00.30. Han vågnede kl. 2.30, fik sin sut og sov til kl. 3.30, hvor han fik en flaske på 160 ml, som han næsten tømte. Stod op kl. 7. Blev tilbudt havregrød kl. 7.30. som han jo så ikke ville have.
Med venlig hilsen
Mette