Svar: Maveproblemer i forb. med overgangsmad
28. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Nette
Tak for dit brev og tak for dine pæne ord til mig om min brevkasse - jeg er meget glad, hvis jeg som du skriver, kan hjælpe til at du føler dig som en god mor og du forsikres om at du kan og er den bedste :) Tak!
Det er vigtigt, når du starter op med skemaden at din datter indtag af mælk/væske er ligeså højt som det plejer at være. Skemaden skal komme ud over det vanlige indtag ellers vil det ofte ske, at barnet får forstoppelse :) Og måske er det tilfældet hos jer at hun har spist lidt for godt af skemaden og derfor ikke har fået drukket helt væske nok ... :)
Lige nu skal din datters mave naturligvis sættes igang igen og det vil være en god idé at du behandler hende med laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket og du skal give hende det to gange dagligt - morgen og aften. Hun må få 1 ml pr. kg hun vejer og det betyder at hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan du give hende 3 ml morgen og 3 ml aften - du kan f.eks. starte med 2 ml og så kan du justere op og ned efter hvordan hun reagerer på det. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og dermed bliver det lettere for hende at få afføringen ud. Det påvirker ikke tarmens bevægelser og giver således ikke en "doven tarm", som nogle forældre er bange for.
Hvis hun er meget forstoppet kan det være nødvendigt at tale med lægen om, hvorvidt hun skal have noget andet - evt. et rectal klyx i endetarmen, hvis der sidder en fast prop der ... :( Lille pige .. :(
Når der igen er gang i maven, så skal du via skemaden forøge at holde maven igang naturligt og det betyder at din datter skal have lidt grovere grødtyper nu, hun skal have flere forskellige grøntsager - prøv f.eks. med rodfrugter, hun skal have mere frugt - både frisk frugt i hånden og også frugtmos og mange små måltider dagen igennem. Små hyppige måltider, som stadig levner plads til stort set samme mængde mælk som tidligere og derudover vand af kop.
Det er altså bedre at du giver hende ½ dl skemad 3 gange dagligt og følger efter med mælk end at du giver hende 1½ dl. på en gang og hun så afviser mælken eller ikke drikker mælk nok :)
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, max ½ dl. vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød f.eks. lidt øllebrød eller grøntsagsmos igen ikke mere end ½ dl. Der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i grøntsagsmosen i 6 måneders alderen. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vad af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også om eftermiddagen - som det passer med at storesøster også skal hentes :)
Powernap begynder efter at kunne springes over
Aften 18: Grøntsagsmos, ca ½ dl og igen begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, prøv gerne med rodfrugtsmos. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 tidspunktet varierer efter hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig før hun har brug for amning igen.
Som du kan se indgår der i denne plan stadig mange amninger og rytmen er lavet sådan at din datter får skemad, når hun vågner og altid får mælk inden hun så puttes til at sove. På den måde sikres bedst plads i maven til begge dele. Mængden af skemad holdes nede, det er små mængder der tilbydes hyppigt. Og i takt med at hendes mave fungerer og hun spiser godt, så kan du skrue mængden af skemad stille og roligt op, så hun få lidt mere af gangen.
Læs også min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter osv. om alt omkring børn og mad fra nu og til din datter er 1 ½ år.
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske