Svar: Kød og fisk
28. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære MTF
Noa må få kød eller fisk der er kogt eller tilberedt i ovnen. Det vil sige at hvis du f.eks. laver lidt laks eller lignende i ovnen til jer voksne, så må du meget gerne tage lidt af dette og bruge det i Noas grøntsagsmos.
Han må på samme måde også gerne få indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), ligesom han også gerne må få lidt kødsovs eller lignende, hvor det hakkede kød er stegt let og har stået og småkogt i tomatsovs, krydret med lidt timian, oregano og lidt løg og hvidløg. Det er helt fint og han vil sikkert elske det. Det du skal være opmærksom på, når du bruger familiemad på denne måde er mængden af salt. Det er en god idé ikke at salte maden for meget og i stedet må anbefales at I bruger bordsalt på jeres mad.
Med hensyn til fisk og begrænsninger, så handler dette om de store rovfisk. Det vil sige fisk der spiser andre fisk og derfor ophober tungmetaller gennem fødekæden. De store rovfisk er rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Det er altså fiskearter, som vi normalt ikke spiser særligt meget af i Danmark og som udgangspunkt kan vi her spise godt med fisk uden at være bekymret :)
Gravide, ammende bør max spise 100 gram rovfisk om ugen og børn under 3 år anbefales max at indtage 25 gram rovfisk om ugen.
Med hensyn til laks, så er størstedelen af den laks vi finder i supermarkedet og hos fiskehandleren opdrættede laks og det er dermed fisk, som du kan spise uden at være bekymret.
Laks fra Østersøen og den Botniske Bugt kunne tidligere have et for højt indhold af miljøgifte, på grund af forurening i disse farvande. Nu er der dog indført forbud mod fiskeri af store laks over 5,5 kg. i visse områder af Østersøen og derudover er der nogle regler om at laks der vejer mellem 2-5.5 kg. skal dybdetrimmes. Det betyder at man skærer fedtdepoter og fedtvæv fra. Mindre laks kan spises uden problemer og i følge Fødevarestyrelsen kan man også som gravid og ammende roligt spise laks fra Østersøen.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske