Svar: Victorias natteroderi
27. februar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, som sætter lidt forskellige tanker igang. jeg vil gerne give dig lidt tanker med på vejen og så må du ud fra dette prøve at vurdere, hvad der måske vil være en hjælp hos jer.
Det lyder som om at Vicotria er en lille Lærke - det vil sige en pige med en tidlig søvnfase - hun går tidligt i seng og står tidligt op. Det vi også kalder for A-menneske og det må hun naturligvis gerne være ...
Det lyder dog også som om at der måske skal ændres lidt på jeres rytme og at I måske skal prøve at arbejde på om hun kunne sove en lille smule senere hele dagen igennem. Stadig skal hun sove to lure dagligt - men lige nu lyder det som om at hun rent faktisk sover tre - i hvert fald fortæller du at hun sover morgenlur i dagplejen og jeg tænker det kunne være rigtig godt, hvis hun kunne sove en formiddagslur og en middagslur.
Jeg kan ikke se, hvordan hendes nuværende rytme er, men jeg har lidt på fornemmelsen at hendes morgenlur måske kunne være en forlængelse af hendes nattesøvn og at den opvågning hun har mellem nattesøvn og morgenlur, måske kunne undgås ved at arbejde på at ændre hendes rytme.
Jeg tænker også at hendes indtag af mad dagen igennem, tidspunkter hvor maden serveres på osv. naturligt også påvirker hendes natterytme og også evne til at sove godt om natten. Det er vigtigt at mæthed skabes godt hele dagen igennem og med den alder hun har, spiser hun naturligt mere selektivt og spiser ikke helt så meget, så måske skal hun nødes lidt ekstra eller hjælpes lidt mere - selvom hun gerne vil spise selv ... :)
Også hendes start i dagpleje spiller naturligt ind. Der sker mange nye ting og selvom hun så vidt jeg ved har været i dagplejen et par måneder nu, så er det først nu at det begynder at være "hverdag for hende" og hun er ved at vænne sig til det. Stadig er der meget at bearbejde og naturligt også mange drømme og stor natlig uro. Hun er naturligt så lille at hun har svært ved at være adskilt fra jer, hun ved ikke hvor I er og kan ikke forholde sig til tid. Så det er hårdt at være adskilt om dagen og derfor søger hun jer naturligt ekstra om natten.
En plan for dagen, som I kunne arbejde hen imod - både hvad angår sovetider og hvad angår mad, kunne se således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, letmælk af kop
Sen morgen/Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg osv. Må også meget gerne få varm middagsmad med grøntsagsmos, ris, kød og fisk. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop letmælk og puttes til middagslur kl 12-14
Eftermiddag 14.30-15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, vand af kop.
Sen eftermiddag/Før aftensmad 16.30-17: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt kogte grøntsager, vand af kop
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Mad der smager af noget. Der skal være mad i stykker og moset mad. Letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød - havregrød, flerkornsgrød, mylisgrød eller ligennde som mætter over længere tid er en god idé.
Flaske og puttes til natten ca 19.30.
Som du kan se er mit forslag til en dagsrytme sandsynligvis flyttet 1-2 timer i forhold til hvordan jeres rytme er nu og det kan godt lade sig gøre at ændre på en rytme. Det kræver dog stor tålmodighed :)
Princippet er at du skal flytte hendes nuværende rytme med 15 minutter dag for dag. Det vil sige at hvis hun normalt puttes til morgenlur kl 8, så skal hun nu puttes 8.15, derefter 8.30 og derefter 8.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt som passer både hende og jer - altså den rytme I gerne vil at hun har fremover.
Det betyder også at man kan være nødt til at vække hende om dagen. Det der er vigtigt her er, at holde fast i at hun som udgangspunkt tidligere har sovet det hun havde behov for og at hun stadig skal have den mængde søvn som hun tidligere har vist behov for - men at den skal ligge på lidt andre tidspunkter. Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men et spørgsmål om at hun stadig skal sove det hun har brug for - men mere hensigtsmæssigt hen over døgnet.
Det at ændre på en rytme er ikke så let - det tager ofte mellem 3-5 uger og kræver at man ved hvad man gør - jeg vil gerne uddybe, hvis I har brug for det.
Jeg håber at mit forslag til dagsrytme og beskrivelse af mad, indtag af mad osv. giver lidt idé om hvordan I måske kan arbejde lidt videre hos jer ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske