Svar: Mange opvågninger og nedsat appetit
27. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Lillys mor
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig :)
For det første lyder det som om at Lilly måske ikke er helt rask og du skal naturligvis sikre dig at hun ikke har ondt i ørerne eller andet, som gør at hun lige nu natuligt sover dårligt, har nedsat appetit og føler sig utilpas og derfor også sover dårligt.
For det andet så tænker jeg at hun også lyder til at have et ekstra stort behov for tryghed og nærhed lige nu. At hun udviklingsmæssigt sandsynligvis tager et spring både motorisk og mentalt som gør at hun derfor klynger sig lidt ekstra og har brug for at være tættere på jer.
Derudover tænker jeg også at hun oplever mere og mere i løbet af dagen, drømmer derfor også meget og om natten sover hun naturligt uroligt og har brug for at mærke at I er der - og en beroligende hånd, nærheden fra jer gør at hun falder til ro, men kortvarigt - hver gang hun skifter søvnfase eller kommer ind i drømmesøvnen, så klynger hun og sover tydeligt uroligt og har brug for at mærke jer ...
I skal passe meget på ikke at give vand eller sut hver gang hun vågner om natten, fordi det kan give en uhensigtmæssig afhængighed af jer. Hun må godt have denne aktive søvn, hvor hun sover uroligt, småklynker om natten osv. det er helt naturligt og normalt for hendes alder - og I må også gerne hjælpe hende videre med beroligende hænder, stillingskift, nærhed osv. Men prøv ikke at gøre noget aktivt som at give bryst, vand eller sut - for så kan I risikere at hun begynder at vågne for at få dette og det var jo ikke hensigten.
Hendes plan for dagen, mad hun spiser, tidspunkter hun spiser på, er aktiv på, sover på osv. dagen igennem har stor betydning for hendes søvn om natten. Og ja - det vil være rigtig godt at arbejde på en fast dagsrytme - også med mellemmåltider. Det gør ikke noget, hvis hun til nogle måltider ikke spiser så meget, det er rutinerne omkring det der lige nu er vigtigt.
Det vil være rigtig godt at give hende mad i hånden som hun kan gumle på - du må gerne forsøge med lidt brødskorper, frugtbåde osv. i hånden først og så følge efter med skemaden bagefter. Det at få lidt at gumle på sætter gang i enzymerne i spyt og mave og giver fornemmelse for spisetid og dermed lyst til at spise.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på og du følger efter med grød og vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden og du følger efter med frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30: Starter med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: Flerkorngsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Amningen her forsvinder - men hvis du skønner den er vigtig en overgang, for at sikre at hun ikke behøver mælken om natten så kan du amme her - det er bedre at amme her end om natten, men på sigt skal hun ikke ammes her.
Aften 17.30-18: Starter med en kartoffelbåd, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på og du følger så efter med skemaden. Gerne udgangspunkt i jeres mad - det kan være forskellige risretter med lidt sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ammes og puttes 19.30-20
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt fra begge bryster så du er sikker på at hun er fyldt rigtig godt op og skal derefter sove til næste morgen tidlig uden at få mælk og helst uden at få sut eller vand hver time ... :)
Som du kan se så er det passsende med fire amninger i døgnet med den alder din datter har nu - og de ligger hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften fordi de naturligt giver plads til indtag af mere rigtig mad, når de ligger der og samtidig også sikrer hendes behov for mælk/væske og dermed også bedre nattesøvn.
Det er altså en god idé at du skruer amningerne ned og ikke ammer hyppigere og at du i stedet nu tilbyder hende mere rigtig mad, flere måltider dagen igennem - gerne små mængder af gangen og også vand af kop. Som udgangspunkt skal hun kun ammes fire gange i døgnet netop for at give plads til og lyst til anden mad :) Netop ved at servere små hyppige måltider så sikrer du at der ikke går mange timer imellem at hun tilbydes mad og væske og hvis hun ikke har spist så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - håber du her er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske