Svar: Meget aktivt barn
Kære Tilde
Tak for dit brev :)
Som du selv er inde på, så er børn forskellige. I mærker tydeligt forskelligheden mellem jeres datter og jeres søn og det er helt okay og lyder helt normalt. De har forskellig måde at undersøge verden på og lære på :)
Howard Gardner, der er amerikansk psykolog har lavet en teori om, hvordan man lærer og taler om at vi har 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og min umiddelbare tanke er at jeres dreng måske er meget kropsligt intelligent. Han lærer bedst ved at bruge sig selv og ved at bruge sin krop.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Forskellen på børn ses ofte, når man mødes i mødregrupper, i musikalk legestue og andre steder, hvor man er sammen med alderssvarende børn. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.
Det betyder dog ikke, at I ikke gerne må hjælpe ham med at holde fokus og lære at koncentrere sig lidt mere om én ting af gangen. Derfor er det f.eks. en rigtig god idé ikke at ...
... have alt for mange forstyrrende ting omkring sig. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at have legetøjet i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når alt i den kasse er studeret, så puttes det hele tilbage i kassen igen og kassen sættes væk før en ny tages frem. På den måde kan I hjælpe ham med ikke at gå fra kasse til kasse, men koncentrere sig lidt længere tid om en kasse af gangen.
Hvis alt legetøj altid ligger fremme, så kan de fleste børn slet ikke overskue det og vil ikke lege med det. Derimod leger børn ofte bedst, hvis det hele er ryddet op og sat på plads og man så kan lege med en ting af gangen. At få tingene sorteret og sat lidt væk en gang imellem fremmer faktisk børns leg og det hjælper dem til fordybelse. Når noget har været pakket væk og pludselig kommer frem igen, så er nyhedens glæde lidt større.
Det er også en rigtig god idé at I forsøger at veksle mellem aktiv og motorisk leg og stimulation - gå ud med ham, tumle med ham, lad ham klatre og bevæge sig så meget som muligt og giv ham så mulighed for derefter at sidde lidt stille - sidde på skødet af jer, kikke i en bog og lade roen falde over sig. Det vil være lettere for ham at kunne sidde stille, hvis I har sørget for at han motorisk forinden har fået lov til at bruge sig selv rigtig godt.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
til børn i jeres drengs alder kan legetøj f.eks. være stableklodser eller bøtter. Det vil hjælpe ham at koncentrere sig ved at stable et højt tårn og vælte det, når det er bygget. Det vil være sjovt at gøre igen og igen. Også bøtter, æsker, ting der kan gå inden i hinanden vil være sjove, ting der kan åbnes og lukkes igen og igen er ofte et stort hit. Legetøj som giver en lyd eller at en låge udløses eller lignende, når du trykkes på noget andet, vil måske også kunne fange ham og holde hans interesse.
Også puslespil med store brikker og knopper - hvor han skal koncentrere sig lidt om at få den rigtige brik placeret i det rigtige hul. Eller hvor han igen får en lyd, når brikken er sat rigtigt i, kan være en mulighed.
Langsomme batteridrevne biler kan være sjove. Det kan give en vekselvirkning mellem at koncentrere sig og vente på at de trækkes op eller sættes igang og så motorisk følge efter, når de bevæger sig over gulvet og igen vente og koncentrere sig imens de trækkes op på ny.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Hoppegynge
En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.
En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...
Ærter
Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.
Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.
Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.
Ærter indeholder protein, samt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.