Svar: Nattesøvn - 3 mdr.
22. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget. Jeres dreng begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Mange børn begynder i denne alder at powernappe lidt mere dagen igennem og sover ikke længere helt så lange lure som tidligere og mange børn vil også samtidig vise behov for mere mad. Det skyldes at deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det lyder lidt som om at det måske er det, der er ved at ske hos jer.
Du fortæller at du har godt med mælk, men at din dreng om dagen ofte slipper, kiker på dig, tager fat, spiser igen, slipper igen osv. og det kan godt betyde at han om dagen ikke spiser helt nok og derfor naturligt er nødt til at søge sit behov ekstra dækket om natten.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en søvnrytme og en putterutine, hvor han ammes inden han skal sove, mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual og være det der får ham til at slappe af og overgive sig til søvnen. Og faktisk kan det godt i denne alder være en fordel at du ammer ham to gange mellem hver lur. Bare i en periode. Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur, og ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal puttes igen.
Derudover så tænker jeg at du skal arbejde på at han sover 3 lure i løbet af dagen. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og ja, det er som du er inde på, vigtigt at I står op om morgenen og får startet dagen, når det bliver lyst og dagen naturligt begynder. Hvis I sover længe, så vil hans rytme naturligt ligge sent hele dagen igennem og det kan gøre det ekstra svært at finde et godt puttetidspunkt om aftenen. I forvejen sover mange børn i denne alder først sent og hvis de så samtidig er stået sent op, så bliver det hurtigt nat, inden de egentlig sover og der falder ro på familien - og det er rigtig hårdt, også for dig :)
En plan I kan arbejde hen imod kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-8: Vågner med en amning
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til 3. lur
Aften 19-21: Ammes, spiser hyppigt og tanker sig op til natten, puttes
Sen aften 24: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes
Tiderne er kun som rettesnor for at give dig en idé om, hvordan dagen kan skrues sammen og det vil være godt, hvis I kunne forsøge at finde et nogenlunde fast tidspunkt at starte dagen på, - hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend :)
Det er vigtigt at du aktiverer din dreng rigtig godt i de vågne perioder, så han stimuleres både motorisk og mentalt og dermed naturligt også er mere parat til at sove, når han så ammes og efterfølgende puttes.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske