Brev:
Nattesøvn - 3 mdr.
22. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Nattesøvn - 3 mdr.
Kære Helen
Hvordan får jeg min 3 måneder gamle søn til at sove længere stræk om natten og i sin egen seng?
Min tre måneder gamle søn sover maks to timer af gangen om natten og udelukkende, hvis han sover ved siden af mig (han sover med sin egen dyne).
Når han vågner typisk efter halvanden - to timer bliver han ammet. Han spiser ca. 10 minutter og nogle gange lidt længere. Han stopper med at spise, fordi han falder i søvn, så han kan lægges ved siden af mig/os, hvor han sover videre.
Jeg skal også indledningsvist nævne, at jeg producerer meget mælk, så der er mad nok. Det er endnu ikke lykkes vores søn at tømme et bryst.
En (sove)dag ser nogenlunde således ud for min søn:
Dag:
Vi står op mellem 7:30 og 9:30
Min søn bliver puslet, hvor der også "snakkes". Efter ca. halvanden time lægger jeg ham til at sove i min favn, hvor han ret hurtigt bliver vugget i søvn. Jeg lægger ham i liften, hvor han sover ca. 1,5 - 2,5 timer (indenfor). Dog kan luren strække sig til 3 timer og sjældendt 3,5 timer, hvis jeg går en tur med barnevognen.
Når han vågner bliver han ammet (han falder næsten altid i søvn, men vågner somregel efter 5 - 10 minutter. Han pusles og vi "leger" herefter. Igen er han vågen i ca. halvanden time. Er vi ude på besøg eller andet er han somregel vågen i længere tid. Igen sover han som ovenfor. Dog ammer jeg ham inden han skal sove, hvis han er vågen i eksempelvis to timer eller vi skal hjem fra besøg.
Nogle gange vågner han efter en time, ammes og sover videre.
Denne "rytme" (som egentlig ikke er en rytme) fortsætter indtil ca. kl. 18.
Herefter er han sværere at få til at sove, og det er meget forskelligt hvor lang tid han er vågen. Desuden sover han sjældent mere end en time af gangen. fx. fra 20-21. Han er desuden væsentlig mere urolig også under amningen, hvor han ligger med vidt åbne øjne og kigger omkring; han vrider sig, og han tager fat og slipper brystet tit. Det virker somom han ikke rigtig kan koncentrere sig om at spise, selvom han tydeligvis er sulten (bliver meget ulykkelig og vred, hvis jeg tager ham fra).
Jeg forsøger, at få ham, klar til natten mellem ca. kl. 22 og 23. Efter at have puslet ham, ammer jeg ham enten i stuen eller inde i sengen (tit uroligt som beskrevet ovenfor). Modsat om dagen falder han ikke i søvn efter amningen. jeg går derfor rundt med ham i favnen og vugger ham, for at få ham til at falde til ro og sove. Efter en halv time til 45 minutter, når han sover lægger jeg ham i hans egen seng (vi synes, at han er blevet for stor til liften om natten, hvor han ikke rigtig kan røre sig).
Der går sjældent mere end 10 minutter så vågner han. Han kan godt ligge og kigge 10 minutter før han giver lyd fra sig, men han falder aldrig i søvn igen. Den eneste måde jeg kan forlænge hans tid i sin egen seng er ved at have en arm under hans hoved og en hånd på maven af ham eller en hånd om hans hånd/hænder.
Jeg tager ham derfor over i vores seng, hvor han nogle gange falder i søvn med det samme eller efter at være blevet vugget lidt hos mig, og hvis han ikke kan falde i søvn, ved at blive ammet igen. Han sover somregel mellem mig og sin egen seng. Han sover herefter ca. 2 x 2 timer afbrudt af amning. Ham ammer ca. 10 minutter og nogle gange lidt længere. Han ammer med lukkede øjne og sover, når han slipper brystet. Efter de 2x 2 timer sover han mellem 1 - 1,5 timer (det virker somom han vågner, fordi han har ondt - han vrider sig meget). Han ammes og sover videre. På dette tidspunkt kræver det tit at han ligger i min arm på siden og jeg klapper ham blidt på ryggen, for at han overhovedet kan sove videre. Gør jeg det, kan jeg være heldig, at han sover 2 timer.
Jeg håber, at min beskrivelse giver lidt mening. Jeg kan i øvrigt fortælle, at vores lille dreng generelt er glad og trives. Han har dog en del luft i maven sikkert på grund af min meget kraftige nedløbsrefleks. Han gylper desværre en del (dog ikke om natten). Gylpen er tit sej og slimet (det må være det som allerede er ved at blive fordøjet). Det generer ham tydeligvis.
Han tager på som han skal (han er en stor dreng), pludrer og snakker meget med os. Han er fysisk aktiv (sparker meget med arme og ben. Han er stærk i arme, ben, nakke og ryg) og er meget nysgerrig (er meget interesseret i alt omkring ham).
Jeg er lidt bange for, at jeg nogle gange forlænger natten til ud på formiddagen på grund af min egen træthed, og dette bare gør, at det er svært at skabe en ordenlig rytme.
Jeg håber, at du kan give mig nogle gode råd til, hvordan jeg får min dejlige søn til at sove længere stræk om natten og gerne i sin egen seng.
Venlig hilsen
En efterhånden træt mor