Svar: Sove i eget værelse - 9 mdr.
22. februar 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev.
Du fortæller at du sover ved siden af din datter, da hun har brug for at mærke dig. Du fortæller også at hun sover i sin egen seng - også skriver du "jeg kunne godt tænke mig snart at komme op i min egen seng" ...
Hvor sover du da? Kan du ikke have din datter i soveværelset på en måde, hvor hun stadig ligger i sin seng og du samtidig kan ligge i din egen seng?
Nogle gange kan det være en idé at tage tremmerne af den ene side af sengen og koble jeres senge sammen. Du skal natuligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at hun ikke kan falde ud eller blive klemt mellem sengene. Ved at koble sengene sammen, så kan hun ligge i egen seng, du kan berolige hende med en hånd at holde i og du kan samtidig blive i din egen seng.
Du kan naturligvis godt arbejde på at flytte hende på eget værelse, så I sover i hvert sit værelse, måske det vil fungerer. Hvis du vælger at lægge hende på eget værelse, så skal hun stadig puttes i sin seng, som hun kender og er tryg ved og normalt sover godt i. De nære rammer vil således være trygge og genkendelige, det vil være værelset som er anderledes - men det kan godt fungere. Og så må du prøve at se om du kan lære hende at komme videre i søvnen uden at du behøver være der hver gang - måske vil hun godt kunne komme videre i søvnen, hvis du ikke reagerer for hurtigt. Du er nødt til at forsøge dig frem.
Modsat, så skriver du også at hun umiddelbart sover godt, hvis hun kan mærke at du er der og måske vil hendes søvnrytme blive ændret så meget og din nattesøvn ekstra afbrudt, hvis I sover hver for sig. I givet fald kan det være bedre at finde en løsning, hvor I stadig kan sove sammen - men hvor du også kan sove i din seng ...
Håber du kan bruge dette til at finde ud af, hvad der mon vil være værd at forsøge hos jer, så I begge får sovet godt om natten :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske