Svar: Gode råd til bedre putning
22. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Måske har din dreng svært ved at sove allerede kl 20, fordi I starter putningen for tidligt. Det kan godt være at han reelt ikke er parat til sove, for han falder i søvn og at du måske ikke skal prøve at putte ham før kl 21.30-22. Hvis du putter ham for tidligt og bliver ved med at bruge 1-2 timer på at få ham til at sove, så lærer han også at det at skulle sove er forbundet med et ritual der varer så længe og det kan i sig selv godt gøre at han er mere vågen, hvorimod, hvis han først puttes der, hvor han tydeligt er parat til at sove og falder i søvn i løbet af 15 minutter, så forbinder han det med at sove med et ritual, der skal være sådan.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres dreng havde/har tendens til at sove meget om dagen og sove kortere nattesøvn og det kan være helt okay, hvis I alle trives med det. Men som udgangspunkt vil de fleste børn på 5 måneder trives med at sove f.eks. 4½ time samlet i løbet af dagen og 11 timer om natten.
Det kan f.eks være en formiddagslur på 1½ time, en middagslur på 2 ½ time og en powernap sidst på dagen på ½ time. Og så blive puttet og sove ca 11 timer om natten, svarende til f.eks. kl 20 til 07 .. Det vil naturligt være sådan, at jo senere dagen begynder, jo senere I står op, jo senere vil jeres drengs lure også ligge dagen igennem og jo senere vil han have behov for at komme i seng om aftenen.
Det vil også være sådan, at hvis han sover 5-6 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn naturligt blive kortere og han vil måske derfor først have brug for at sove kl 22 og vågne kl 07 ..
Jeg tænker at du måske skal prøve at se på hvor meget din dreng sover om dagen og hvor lang tid han så kan forventes at sove om natten ud fra dette. Derudover se på hvad tid han sover på og vågner på i forhold til hvornår han vil være parat til at sove til natten ...
Med hensyn til at han nogle gange virrer med hovedet, når han ligger i sin seng, så er det helt normalt. Man kalder det head-rolling og det sker ofte i forbindelse med at børn er trætte og har svært ved at overgive sig til søvnen. Det kan dog også opleves i forbindelse med at barnet øver lyd - lyden lyder forskelligt når man bevæger hovedet fra side til side og børn der naturligt er igang med at øve deres stemme, lyd osv. vil godt kunne virrer eller ryste på hovedet, for at fornemme lyd. En tredje forklaring kan også være ondt i ørerne eller ondt for tænder ... så hvis han gør det meget eller hvis han græder, når han gør det, så kunne du få tjekket hans ører :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske